Tomas Håkki Eriksson vann Norrmejerier-stipendiet i Västernorrland 2013

Tomas Håkki Eriksson vann Norrmejerier-stipendiet i Västernorrland 2013

Folkets röster i Västernorrland gick till Tomas Håkki Eriksson som med knapp marginal vann Norrmejerier-stipendiet på 33 333 kronor.

Nästan 14 000 röster kom in till Norrmejerier-stipendiet, varav 4 261 lades på de nominerade i Västernorrland. Vinnaren Tomas Håkki Eriksson fick knappt 500 röster mer än tvåan.

Entreprenör, eldsjäl och föreläsare – under sitt alter ego Håkki sprider Tomas Eriksson glädje, stolthet och inspiration genom att uppmärksamma på de möjligheter som finns i vårt Norrland. Med humor som ledstjärna delar han med sig av mottot att man inte behöver bo i storstan för att lyckas.

—  Tomas Håkki Eriksson är en eldsjäl som med glimten i ögat fått många av oss att bli ännu mer stolta över vår hembygd. Det är många som tilltalas av hans engagemang och hans kreativitet, kommenterar Hanna Widding från Norrmejerier vinnaren.

—  Jag lovar att jag skall ordna ett saftigt pensionärsdisco i Ljungaverk, fixa en filmfestival för raggare i Sundsvall, köpa en papegoja till morsan och unna mig själv pedikyr. Jag är glad som en golden retriever och stolt över alla röster jag fick, kommenterar Tomas Håkki Eriksson.

Norrmejerier-stipendiet delas ut till någon eller några som utöver det vanliga kan sägas ha gjort gott för Norrland. Vem som helst kan ansöka om stipendiet och bland tidigare vinnare finns både idrotts- och musikstjärnor såväl som en förskola och ett äldreboende. Totalt i år kom 437 ansökningar in och av dem valde juryn ut 15 finalister, fem från Västerbotten, fem från Norrbotten och fem från Västernorrland. De tre vinnarna får dela på 100 000 kronor.

För mer information kontakta:

Hanna Widding, ansvarig för Norrmejerier-stipendiet

Telefon: 090-182995, 070-1843103 hanna.widding@norrmejerier.se

Tomas Håkki Eriksson nås på: 070-250 81 46

Norrmejerier Ek. Förening är norrlänningarnas mejeri. Vi förädlar årligen drygt 200 miljoner kg norrländsk mjölk på våra mejerier i Umeå, Luleå och Burträsk till högklassiga mejeriprodukter som mjölk, fil, grädde och ost. Vi har unika varumärken som Västerbottensost®, Verum®, Fjällfil®, Fjällyoghurt®, Gainomax® och Norrglimt®. Norrmejerier ägs av ca 580 bönder (varav 466 aktiva mjölkbönder) i Norrbotten, Västerbotten och Västernorrland, sysselsätter ca 490 årsanställda och omsätter drygt 1,8 miljarder kronor per år.