Nytt passagerarrekord för Norwegian i juni

Nära 977 000 passagerare flög med Norwegian under juni. Det är en ökning med mer än 130 000 passagerare och motsvarar en växt på 15 procent jämfört med samma period föregående år. Norwegian har aldrig tidigare flugit så många passagerare under en månad och rekordet i juni är det andra på raken då bolaget även slog rekord i maj.

- Trafikutvecklingen under första halvåret 2009 har varit mycket god för Norwegian och vi kan återigen rapportera en månad med betydlig passagerartillväxt. Vi är väldigt nöjda med resultatet. Juni månads passagerarrekord kommer dessutom innan sommarsäsongen sätter igång för fullt, vilket visar att våra kunder har förtroende för Norwegian, säger koncernchef Bjørn Kjos.

Under juni månad transporterade Norwegian 31 000 fler passagerare än det tidigare rekordet som sattes i maj 2009. En stor del av tillväxten i juni kommer från de nya linjerna i Danmark samt ökande tillväxt på inrikestrafiken i Norge. Passagerarantalet i Danmark är stabilt i förhållande till maj vilket bekräftar att Norwegian nu är en etablerad och stark aktör på den danska marknaden. Antalet passagerare i Norge ökade med mer än 62 000 jämfört med samma period föregående år, vilket ger en tillväxt på 19 procent.

Kabinfaktorn för Norwegian under juni var 79 procent, 1 procentenhet lägre än samma period föregående år. Kabinfaktorn i Sverige under juni var 80 procent.

Yielden för bolaget totalt uppskattas till 0.64 norska kronor för juni, jämfört med 0.65 norska kronor under samma period föregående år.

Regulariteten i juni låg på 99,7 procent och punktligheten på 80 procent. Den sämre punktligheten i juni jämfört med maj (87.1 procent) hänvisas bland annat till slottrestriktioner i Europa, framför allt i de östliga delarna av Medelhavet där Norwegian har många flygningar.

Bilder finns på: http://www.newsdesk.se/pressroom/norwegian/image/list

För ytterligare information vänligen kontakta:
Anne-Sissel Skånvik, Kommunikationsdirektör   Mobil: +47 48 99 44 40
Åsa Larsson, Press- och informationsansvarig   Mobil: 0735 22 22 42

Norwegian är Skandinaviens största lågprisflygbolag och startade sina första flygningar den 1 september 2002 med fyra inrikeslinjer i Norge och sex Boeing 737-300. Bolaget noterades på Oslobörsen i december 2003 och har idag en flygplansflotta bestående av 40 flygplan. Norwegian har totalt 1 500 anställda på åtta baser i Norge, Danmark, Polen och Sverige och erbjuder 175 linjer till 83 destinationer. Under 2008 transporterade Norwegian 9,1 miljoner passagerare. Huvudkontoret finns i Oslo, Norge. För ytterligare information se, www.norwegian.se

Presskontakt Director of Communications and Public Affairs Sweden & Finland +46 709890518
Pressnummer ENDAST för media:

Presskontakt +47 815 11 816 eller press@norwegian.com

Norwegian är en ledande flygbolagskoncern med huvudkontor i Fornebu, strax utanför Oslo i Norge. Koncernen har över 8 200 anställda och äger två av de ledande flygbolagen i Norden: Norwegian Air Shuttle och Widerøe's Flyveselskap. Norwegian förvärvade Widerøe 2024 med målet att göra det enklare för resenärer att resa genomgående i de två flygbolagens linjenät.

Norwegian Air Shuttle har cirka 4 700 anställda och erbjuder ett omfattande linjenät som binder samman de nordiska länderna med ett brett utbud av destinationer i Europa. Under 2023 transporterade Norwegian över 20 miljoner passagerare och hade en flotta på 87 Boeing 737-800 och 737 MAX 8-plan.

Widerøe's Flyveselskap, Norges äldsta flygbolag, är Skandinaviens största regionala flygbolag. Flygbolaget har över 3 500 anställda. Widerøe trafikerar primärt flygplatser med korta landningsbanor regionalt i Norge och flyger förutom kommersiella linjer, även flera statliga kontraktslinjer med trafikplikt. Under 2023 hade flygbolaget 3,3 miljoner passagerare och en flotta på 49 plan, varav 45 är Bombardier Dash 8-plan och tre Embraer E190-E2-plan. Widerøe Ground Handling levererar marktjänster på 41 flygplatser i Norge.

Hållbarhet har högsta prioritet och koncernen arbetar kontinuerligt för att minska sina CO2-utsläpp. Bland de många initiativen är investering i produktion och användning av fossilfritt flygbränsle (SAF) den största satsningen. Norwegian vill bli ett hållbart val för passagerarna och bidra till omställningen av flygbranschen.