Sommarnöjen i norr för tunna plånböcker

Sommarnöjen i norr för tunna plånböcker

Svenskarna förväntas fira semester i Sverige i sommar. Här kommer tips på svenska resemål som kan ge nya upplevelser för alla, även om man har en tunn plånbok.

Svenskar förväntas semestra i Sverige i år. Och Sverige är ett långt land som skiftar i både natur och andra upplevelser. Här kommer tips på budgetsemestrar i Norr- och Västerbotten, delar av Sverige som allt fler upptäcker. Mycket tack vare att det numera är lättare, snabbare och billigare att ta sig dit med bland annat lågprisflygalternativ som Norwegian.

Några nöjen i Umeå i sommar för en tunn plånbok:

Bo vid fyren stora Fjäderägg
Vandrarhem i fyrvaktarbostäderna vid havet eller bo på 57:ans rums och lägenhetsuthyrning mitt i stan.

BeachVolley mitt i stan
Onsdag 15/7 - lördag 18/7 fylls Rådhustorget med sand när Swedish Beach Tour besöker Umeå. För nionde gången är det därmed dags för elittävling mitt i stan.

Dansa vid älven i sommar
Torsdagar klockan 18-21, bryggdans på kajen och på måndagar är det Trivselkvällar på samma kaj.

Besök av Europas bästa skulpturparker
I dag består den permanenta skulptursamlingen bland annat av verk av Miroslaw Balka, Louise Bourgeois, Tony Cragg, Antony Gormley, Anish Kapoor och Clay Ketter

Bettnesand

Populärt havsbad med klippor och långsträckt sandstrand med flera beachvolley-planer. Eller bada nästan mitt i stan i Umeälven från natursköna Bölesholmarna.

Visfestival med Sofia Jannok med fler

För 15 året hålls visfestival på Holmön strax utanför Umeå den 24-26 juli. Medverkar gör bland andra Perssons Pack, Lars Demian, Marie Bergman och Laleh.

Hitta fler gratis och lågprisnöjen på:

Några nöjen i Luleå i sommar för en tunn plånbok:

Luleå Art Bieannal - LAB09
Över 400 konstnärer har sökt till sommarens version av Luleå Art Biennal. 25 av dem kommer att få uppföra sina konstverk runt om i Luleå under sommarmånaderna på temat "RISK - It is human to make a mistake. Or two...". Startar 17 juni och pågår till 23 augusti.

Möt rymden
På Sveriges nordligaste Science Centers, Teknikens hus, kan både barn och vuxna uppleva och testa många rymdaktiviteter. Det är ju astronomins år i år. Missa inte heller planetariet.

Ledin och Thåström på Luleåkalaset
Luleåkalaset arrangeras i år den 30 juli - 2 augusti. Bland annat medverkar Thomas Ledin, Joakim Thåström, NBob Hund, Kevin Borg och Anna Ternheim.

Sommarteater i Stadsparken med Luleå Stassteater
Luleå Stassteater bjuder på föreställningen Nyckelknipan under hela sommaren. http://blogg.lulestassteater.se/

Gültzauudden
Stranden mitt i stan med både fik och lekplats.

Bo i världsarvet
Bo i den gamla kyrkstaden av trä .Gammelstads kyrkstad finns på Unescos listan över världsarv omistliga för mänskligheten.

Hitta fler nöjen här:

Lokalt ordspråk:
Stora människ törs fäles där ingen ha trampe opp na spör.
(Stora människor törs färdas där ingen annan har trampat upp något spår)

Åka hit billigt

Ta lågprisflyget till Umeå eller Luleå för 349 kronor enkel väg med Norwegian.

För ytterligare information vänligen kontakta:
Åsa Larsson, Pressansvarig Norwegian Sverige
Email: asa.larsson@norwegian.se

Bilder finns på: http://www.newsdesk.se/pressroom/norwegian/image/list

Norwegian är Skandinaviens största lågprisflygbolag och startade sina första flygningar den 1 september 2002 med fyra inrikeslinjer i Norge och sex Boeing 737-300. Bolaget noterades på Oslobörsen i december 2003 och har idag en flygplansflotta bestående av 40 flygplan. Femtio ny Boeing 737-800W kommer att levereras mellan 2008 och 2014. Norwegian har totalt 1 500 anställda på åtta baser i Norge, Danmark, Polen och Sverige och erbjuder 186 linjer till 86 destinationer. Huvudkontoret finns i Oslo, Norge. För ytterligare information se www.norwegian.se

Charlotte Holmbergh

Presskontakt Director of Communications and Public Affairs Sweden & Finland +46 709890518
Pressnummer ENDAST för media

Presskontakt +47 815 11 816

Norwegian är en ledande flygbolagskoncern med huvudkontor i Fornebu, strax utanför Oslo i Norge. Koncernen har över 8 200 anställda och äger två av de ledande flygbolagen i Norden: Norwegian Air Shuttle och Widerøe's Flyveselskap. Norwegian förvärvade Widerøe 2024 med målet att göra det enklare för resenärer att resa genomgående i de två flygbolagens linjenät.

Norwegian Air Shuttle har cirka 4 700 anställda och erbjuder ett omfattande linjenät som binder samman de nordiska länderna med ett brett utbud av destinationer i Europa. Under 2023 transporterade Norwegian över 20 miljoner passagerare och hade en flotta på 87 Boeing 737-800 och 737 MAX 8-plan.

Widerøe's Flyveselskap, Norges äldsta flygbolag, är Skandinaviens största regionala flygbolag. Flygbolaget har över 3 500 anställda. Widerøe trafikerar primärt flygplatser med korta landningsbanor regionalt i Norge och flyger förutom kommersiella linjer, även flera statliga kontraktslinjer med trafikplikt. Under 2023 hade flygbolaget 3,3 miljoner passagerare och en flotta på 49 plan, varav 45 är Bombardier Dash 8-plan och tre Embraer E190-E2-plan. Widerøe Ground Handling levererar marktjänster på 41 flygplatser i Norge.

Hållbarhet har högsta prioritet och koncernen arbetar kontinuerligt för att minska sina CO2-utsläpp. Bland de många initiativen är investering i produktion och användning av fossilfritt flygbränsle (SAF) den största satsningen. Norwegian vill bli ett hållbart val för passagerarna och bidra till omställningen av flygbranschen.