Fortsatta framgångar i behandlingen av spridd bröstcancer

Effekt- och säkerhetsdata från sex studier om cancerläkemedlet Afinitor presenteras vid den internationella bröstcancerkonferensen i S:t Gallen.

En studie som nu presenteras visar att de eventuella biverkningar som kan uppstå är tidigare kända, dokumenterade och oftast enkla att hantera. Eventuella biverkningar tenderar att plana ut över tid.

I den stora BOLERO-2 studien vars resultat låg till grund för godkännandet av Afinitor har forskare visat att kvinnor som fick Afinitor i kombination med antihormonell behandling levde mer än dubbelt så länge utan tumörtillväxt (7,8 månader), jämfört med de kvinnor som enbart fick antihormonell behandling (3,2 månader).

En analys som nu presenteras vid 13th S.t Gallen International Breast Cancer Conference har undersökt progressionsfri överlevnad hos kvinnor som har fått återfall trots förebyggande behandling. De kvinnor som fick Afinitor i kombination med antihormonläkemedlet exemestan som första behandling direkt efter att fått återfall eller spridning kunde leva 11,5 månader utan att sjukdomen förvärrades, jämfört med 4,07 månader för dem som enbart fick antihormonell behandling. Analysen bekräftar de goda resultat som presenterades vid San Antonio Breast Cancer Symposium i december förra året.

Nyligen startade BOLERO-4, en fas II-studie som ska utvärdera säkerhet och effekt av Afinitor i kombination med ett annat antihormonellt läkemedel, letrozol.

S:t Gallen 2013 – sex abstracts om everolimus
Samtliga abstracts finns att läsa på Elsevier Poster Portal, välj 13th St. Gallen International Breast Cancer Conference, välj Free Poster search och ange därefter respektive abstract-nummer i sökrutan.

1. Rugo, Hope. “Everolimus-related adverse events: safety insights from BOLERO-2.” Abstract # 274.
  2. Frenel, Jean Sebastien. “BOLERO-2: Efficacy and safety of first-line everolimus plus exemestane in advanced breast cancer.” Abstract # 276.
  3. Gnant, Michael. “Effects of everolimus on disease progression in bone and bone marker levels: outcomes from BOLERO-2.” Abstract # 273.
  4. Cardoso, Fatima. “Phase 2 study of everolimus plus letrozole in ER+ metastatic breast cancer: BOLERO-4.” Abstract # 271.
  5. Ejlertsen, Bent. “Everolimus plus exemestane versus everolimus or capecitabine monotherapy in breast cancer: BOLERO-6.” Abstract # 272.
  6. André, Fabrice. “Everolimus plus adjuvant endocrine therapy in high risk breast cancer: the UNIRAD study.” Abstract # 220

Om Afinitor
Afinitor är godkänt i över 60 länder, däribland EU och USA, för behandling av kvinnor efter klimakteriet med spridd hormonkänslig, HER2-negativ bröstcancer. Godkännandet gäller Afinitor i kombination med exemestan efter återfall eller tumörutveckling efter behandling med en icke-steroid aromatashämmare. Det räknas som det första värdefulla framsteget i behandlingen av kvinnor som lever med denna sjukdom sedan antihormonbehandling godkändes för 15 år sedan.

Afinitor är en tablett som tas varje dag. Läkemedlet blockerar ett protein (mTOR) i cancercellen. mTOR-protein påverkar tillväxten av blodkärl i tumörer, men också ämnesomsättningen i cancercellerna och deras möjligheter att dela sig.

Afinitor är också godkänt för behandling av spridd njurcancer och vissa neuroendokrina tumörer.

Presskontakt:

Se video: Så blockerar Afinitor cancerceller (mTOR-hämning)

Ladda ner nyhetsgrafik: Så fungerar mTOR-hämning av cancerceller

För mer information om Afinitor (everolimus): se Fass.se

Fakta om BOLERO-2
I BOLERO-2 deltog drygt 700 kvinnor på 189 sjukhus världen över, däribland Akademiska sjukhuset i Uppsala och Karolinska Universitetssjukhuset.

BOLERO-2 är en randomiserad, dubbelblind och placebokontrollerad fas III-studie, där Afinitor (everolimus) i kombination med exemestan jämförs med placebo plus exemestan för kvinnor efter klimakteriet med hormonpositiv lokalt avancerad eller spridd bröstcancer vars sjukdom har fortsatt att utvecklas trots behandling med aromatashämmare (letrozol eller anastrozol).

Studiedeltagarna randomiserades (2:1) till behandling med antingen everolimus 10 mg per dag plus exemestan 25 mg per dag, eller placebo (overksamma tabletter) plus exemestan 25 mg/dag. Det primära målet är progressionsfri överlevnad. Sekundära mål är total överlevnad, responsfrekvens, biverkningar, livskvalitet och klinisk nytta.

• cancerläkemedel
  • s.t gallen international breast cancer conference
  • mtor-hämmare
  • hormonkänslig bröstcancer