Ny bromsmedicin mot spridd bröstcancer

Cancerläkemedlet Afinitor mer än fördubblar tiden utan tumörtillväxt hos kvinnor med spridd hormonkänslig bröstcancer. Risken för att cancern skulle fortsätta sprida sig minskade med hela 57 procent. Det visar en studie som presenteras idag på den europeiska cancerkongressen EMCC som pågår i Stockholm. Två svenska sjukhus har deltagit i studien, Akademiska sjukhuset i Uppsala och Karolinska Universitetssjukhuset.

Ungefär 1 500 kvinnor i Sverige får spridd bröstcancer. Majoriteten har hormonkänsliga tumörer som växer av östrogen och progesteron. På två svenska sjukhus har kvinnor efter klimakteriet med spridd hormonkänslig bröstcancer fått möjlighet att delta i en studie med Afinitor, en helt ny typ av cancerbehandling. Läkemedlet blockerar proteinet mTOR, ett protein som reglerar blodkärlstillväxt i tumören, cancercellernas ämnesomsättning och deras möjligheter att dela sig.

Behandlingen hjälper kvinnor med spridd bröstcancer att leva längre utan att deras sjukdom fortsätter att utvecklas. Kvinnor som fick Afinitor i kombination med antihormonell behandling levde i 6,9 månader utan tumörtillväxt. I jämförelsegruppen, som endast fick antihormonell behandling, började tumören växa efter i snitt 2,8 månader. Risken för att cancern skulle fortsätta sprida sig minskade med hela 57 procent.

– mTOR-hämning är en ny klass av läkemedel som stoppar signaler som är livsviktiga för att vissa cancercellerna ska överleva. Läkemedlet blockerar en "smitväg" för cancercellerna som har uppkommit hos kvinnorna som blivit resistenta mot antihormonbehandling – och nu kan vi konstatera att det fungerar i praktiken, säger överläkare Henrik Lindman på Akademiska sjukhuset i Uppsala.

Novartis kommer nu, baserat på de goda resultaten, att ansöka om godkännande av Afinitor för behandling av spridd hormonkänslig, HER2-negativ bröstcancer.

Afinitor studeras för en rad olika cancerformer, däribland också HER2-positiv bröstcancer, i ett mycket omfattande forskningsprogram.

Afintor är redan godkänt för behandling av spridd njurcancer och neuroendokrina tumörer.

Fakta om studien
Studien, BOLERO-2, är en randomiserad, dubbelblind och placebokontrollerad fas III-studie, där Afinitor (everolimus) i kombination med exemestan jämförs med placebo plus exemestan för kvinnor efter klimakteriet med östrogenreceptorpositiv lokalt avancerad eller spridd bröstcancer vars sjukdom har fortsatt att utvecklas trots behandling med icke-steroidala aromatashämmare (letrozol eller anastrozol).

BOLERO-2-studien omfattar drygt 700 kvinnor på 189 sjukhus världen över. Studiedeltagarna randomiserades (2:1) till behandling med antingen everolimus 10 mg/dag plus exemestan 25 mg/dag eller placebo (overksamma tabletter) plus exemestan 25 mg/dag. Det primära målet var progressionsfri överlevnad. Sekundära mål var total överlevnad, responsfrekvens, biverkningar, livskvalitet och klinisk nytta.

Källa: US National Institutes of Health Everolimus in Combination With Exemestane in the Treatment of Postmenopausal Women With Estrogen Receptor Positive Locally Advanced or Metastatic Breast Cancer Who Are Refractory to Letrozole or Anastrozole (BOLERO-2). http://clinicaltrials.gov/ct2/show/NCT00863655

Film – mTOR-hämning av cancerceller:

Nyhetsgrafik – så fungerar mTOR-hämning av cancerceller:

Presskontakt:
Henrik Lindman, överläkare Akademiska sjukhuset, 0706-88 48 78

• karolinska universitetssjukhuset
  • akademiska sjukhuset
  • spridd bröstcancer
  • bröstcancer
  • hormonpositiv bröstcancer

Med tydlig fokus på växande områden erbjuder Novartis en bred produktportfölj: innovativa läkemedel, förebyggande vaccin, diagnostiska verktyg kostnadsbesparande generiska produkter och produkter inom receptfria läkemedel för egenvård. Novartis är det enda läkemedelsföretaget med en ledande position inom alla dessa områden. Omsättningen för hela företagsgruppen uppgick 2009 till 44,3 miljarder USD och investeringar i forskning och utveckling till 7,5 miljarder USD. Novartis har sitt huvudkontor i Basel, Schweiz och finns representerat i mer än 140 länder med sammanlagt omkring 100 000 anställda. För ytterligare information om företaget: www.novartis.se