Pressinbjudan: Sverige – en B-nation i cancerforskning?

Allt färre forskningsprojekt och kliniska prövningar genomförs på svenska sjukhus. På bara några år har antalet studier halverats. Under våren har larmrapporterna från forskare varit fler. De forskande läkarna efterlyser mer tid för den patientnära forskningen och har delvis fått stöd från forskningsminister Jan Björklund.

Novartis Onkologi bjuder in till ett seminarium under Almedalsveckan för att belysa konsekvenserna för patienter och svensk forskning av de allt färre kliniska prövningarna. Vem bär ansvaret för att lösa situationen – är det staten som forskningshuvudman eller landstingen som huvudman för vården? Politiker, företag, forskare och patienter möts i en diskussion om en av de viktigaste frågorna för svensk cancerforsknings framtid.

Medverkande på seminariet:
Yvonne Andersson, riksdagsledamot (Kd); Bengt Gustavsson, medicinsk chef, Novartis Onkologi; Elisabet Lidbrink, överläkare, Karolinska Universitetssjukhuset; Ingela Nylund Watz, riksdagsledamot (S); Hasse Sandberg, förbundssekreterare, Blodcancerförbundet; Georg Schottl, initiativtagare kliniskacancerstudier.se; Jack Spira, VD, Oncopeptides; Göran Stiernstedt, Chef för vård och omsorg, SKL; Cecilia Garme, moderator

Plats: Strand Hotell Visby, lokal Asunden Strandgatan 34

Tid: Måndagen 4/7 2011 klockan 10:00 – 12:00

• forskning
  • almedalsveckan
  • cancer

Med tydlig fokus på växande områden erbjuder Novartis en bred produktportfölj: innovativa läkemedel, förebyggande vaccin, diagnostiska verktyg kostnadsbesparande generiska produkter och produkter inom receptfria läkemedel för egenvård. Novartis är det enda läkemedelsföretaget med en ledande position inom alla dessa områden. Omsättningen för hela företagsgruppen uppgick 2009 till 44,3 miljarder USD och investeringar i forskning och utveckling till 7,5 miljarder USD. Novartis har sitt huvudkontor i Basel, Schweiz och finns representerat i mer än 140 länder med sammanlagt omkring 100 000 anställda. För ytterligare information om företaget: www.novartis.se