Unik satsning på svensk biobank för cancerforskning i Uppsala

En bas för framtida cancerforskning byggs nu upp i Uppsala. Här möjliggörs insamlande av blod- och tumörprover från patienter med olika typer av cancer – före, under och efter behandling. Bland de första diagnosgrupperna finns neuroendokrina tumörer, NET, en cancerform som är lika vanlig som livmoderhalscancer, men okänd både inom primärvården och bland allmänheten.
– Det är ett viktigt forskningsområde eftersom 500 personer i Sverige insjuknar varje år i cancersjukdomen NET, säger Bo Björkstrand, medicinsk chef vid Novartis Onkologi.

Symtomen på neuroendokrina tumörer är diffusa och det kan ta flera år från de första sjukdomstecknen till det att patienten får korrekt diagnos. Följden blir att många redan har en spridd cancersjukdom när de får sin diagnos.

– Vi välkomnar satsningen, säger Bo Björkstrand från Novartis, som är ledande när det gäller cancerläkemedel för behandling av neuroendokrina tumörer. Det är angeläget med ytterligare kunskap och tidigare diagnostik.

Projektet byggs upp successivt och de första fem diagnosgrupperna är, förutom neuroendokrina tumörer, även blodcancer, hjärntumörer, tjock- och ändtarmscancer samt prostatacancer. Bakom satsningen finns stora förhoppningar om att förfina diagnostiken och bättre karaktärisera olika tumörsjukdomar.

Det unika är att information, tumörprov, blodprov och biomolekyler från patienter samlas in vid flera tidpunkter – före, under och efter behandling. Det insamlade materialet blir tillgängligt för olika forskningsprojekt. Målet är att samla in material från minst 95 procent av tumörerna och säkerställa att information om minst 98 procent av patienterna förs in i kvalitetsregister.

­– På sikt är förhoppningen att öka möjligheterna att välja optimal behandling för varje enskild patient, säger projektets koordinator Tony Hansson, själv forskare i immunologi.

Fakta om U-CAN
U-CAN står för Uppsala-Umeå Comprehensive Cancer Consortium och är ett samarbete mellan Uppsala Universitet, Umeå Universitet, Stockholms Universitet och Kungliga Tekniska högskolan.

Fakta om neuroendokrina tumörer, NET
Gemensamt för neuroendokrina tumörer är att de utgår från körtelvävnad, som bukspottkörteln. En stor tumörgrupp, så kallade carcinoider, har sin utgångspunkt i tunntarmen eller lungorna. Tumörerna kan göra att körtlarna utsöndrar onormalt stora mängder hormoner. Snabb och kraftig rodnad, så kallad flush är ett vanligt kännetecken som ofta förväxlas med övergångsbesvär hos kvinnor med NET.