Det är torrt i Skåne - var sparsam med dricksvattnet

Uttaget av dricksvatten är nära maxgränsen även i det regionala systemet och alla NSVAs kunder uppmanas att vara sparsamma med dricksvattnet. Sydvatten, som levererar dricksvatten till 16 kommuner i Skåne, går nu ut med en vädjan till alla invånare att spara på vatten så mycket som möjligt.

Nu har vi haft en väldigt lång period av varmt och torrt väder, som även ser ut att hålla i sig. Våra vattenverk har en begränsad kapacitet för rening och produktion av dricksvatten. För att kunna säkerställa försörjningen behöver vi hjälpas åt att använda sparsamt med vatten. Läs mer på Sydvattens hemsida.

NSVA gick igår ut med information om att kunderna i Båstads och Åstorps kommuner måste vara sparsamma med vattnet. Denna uppmaning gäller nu även i kommunerna Bjuv, Helsingborg, Landskrona och Svalöv.

Det är alltid bra att tänka på en klok vattenförbrukning och inte använda mer än nödvändigt. När det är så här varmt är det extra viktigt. Tips på vad du kan göra för att spara på vattnet finner du på nsva.se

Jonas Håkansson

Avdelningschef Dricksvatten, NSVA 010-490 97 56