NSVA har åtgärdat fel i Grevie/Förslöv

Pressmeddelande   •   Jul 19, 2016 23:31 CEST

Vattenläckan i Grevie/Förslöv var ingen vattenläcka. Vid 23-tiden på tisdagskvällen fann NSVAs beredskapspersonal ett fel i ledningsnätet som snabbt kunde åtgärdas.

Vid 17-tiden på tisdagseftermiddagen åkte NSVAs beredskapspersonal till Grevie/Förslöv för att åtgärda vad man trodde var en akut vattenläcka. Väl på plats fann man istället ett fel i ledningsnätet. Felet medförde att vattennivån i Grevies vattentorn sjönk.

– Ventiler stod öppna och spolade ut en stor mängd vatten under kvällen. Vissa kunder har märkt av ett lägre vattentryck. Det kan fortsätta under natten och eventuellt imorgon bitti, onsdag, också, säger Andreas Waldén, chef för avdelningen Rörnät.

NSVA (Nordvästra Skånes Vatten och Avlopp AB) är ett regionalt VA-bolag som bildades 2009 ur sex VA-verksamheter från lika många kommuner. Vi har gjort gemensam sak för att växa och bredda vår kompetens, och för att öka bredden i erbjudandet. Allt under gemensam flagg. NSVA ser till att det kommer rent vatten ur kranen hos cirka 230 000 invånare och företag i ägarkommunerna Bjuv, Båstad, Helsingborg, Landskrona, Svalöv och Åstorp. Via ett flera hundra mil långt avloppsledningsnät tar vi hand om dagvatten och spillvatten, renar det och ser till att vattnet är fritt från gifter och föroreningar när det släpps ut igen från reningsverken. Läs mer om oss på www.nsva.se