Vattnet åter men med dåligt tryck till orterna Påarp, Mörarp, Bårslöv och Vallåkra med omnejd

Pressmeddelande   •   Jun 14, 2019 09:39 CEST

Ledningen ligger på cirka fem meter djup. Eftersom ledningen spruckigt längsgående behövdes en större schaktning än beräknat.

Det planerade arbetet avseende Mörarp och Påarp som aviserats tidigare har gått enligt plan. Där släpptes vattnet på kl 4:30 i morse. Efterarbete pågår, det finns vatten i ledningarna även om det är ett lågt tryck. Den ledningen är mindre i dimension än huvudledningen som den akuta läckan uppstod på, och därför kan man uppleva ett lågt tryckt i kranen.

Den akuta läckan krävde längre tid att åtgärda än beräknat eftersom ledningen spruckit längsgående och ett omfattande schaktningsarbete behövdes. Läckan beräknas vara lagad vid lunchtid och med efterarbete beräknas vattnet släppas på framåt sena eftermiddagen, om allt går väl.
Löpande information om den akuta läckan publiceras på nsva.se/driftinfo.

NSVA (Nordvästra Skånes Vatten och Avlopp AB) är ett regionalt VA-bolag som bildades 2009 ur sex VA-verksamheter från lika många kommuner. Vi har gjort gemensam sak för att växa och bredda vår kompetens, och för att öka bredden i erbjudandet. Allt under gemensam flagg. NSVA ser till att det kommer rent vatten ur kranen hos cirka 230 000 invånare och företag i ägarkommunerna Bjuv, Båstad, Helsingborg, Landskrona, Svalöv och Åstorp. Via ett flera hundra mil långt avloppsledningsnät tar vi hand om dagvatten och spillvatten, renar det och ser till att vattnet är fritt från gifter och föroreningar när det släpps ut igen från reningsverken. Läs mer om oss på www.nsva.se

Kommentarer (0)

Kommentera