Mjukare leder och ett rörligare liv för människans bästa vän

Mjukare leder och ett rörligare liv för människans bästa vän

Att hunden blir stelare med åldern och inte längre vill leka, gå i trappor eller ut på långa härliga promenader kan ha många bakomliggande orsaker. Om man misstänker problem med lederna är det viktigt att kontakta en veterinär för att utreda vad hundens stelhet och värk beror på. AKTIV HUND är ett kompletteringsfoder med grönläppad mussla (Perna canaliculus) som kan hjälpa stela hundar att få tillbaka sin rörlighet.

AKTIV HUND med grönläppad mussla för flexibla leder

Den grönläppade musslan är en mycket speciell mussla från Nya Zeeland som i studier har visat positiva effekter på leder. Grönläppad mussla har i generationer av maorifolket använt musslan som en viktig del i sin diet för att motverka bland annat reumatiska sjukdomar och olika former av ledförslitningar. Musslan innehåller förutom omega-3 fettsyror som ETA, DHA och EPA även naturligt glukosamin och kondroitin i form av glykosaminoglykaner (GAG). Båda bygger upp brosket och kan ha en understödjande effekt vid skador och vid nedbrytning av bindväv, brosk, hud, senor och ligament. AKTIV HUND passar för alla hundar som börjar bli gamla, stela eller arbetar hårt samt för överviktiga hundar och stora hundraser.

Viktig framställningsprocess

För att ta tillvara så mycket som möjligt av det verksamma innehållet är framställningsprocessen oerhört viktig då fettsyrorna i musslan oxiderar vid kontakt med syre. AKTIV HUND innehåller alla aktiva ämnen som finns naturligt i musslan.

-  Idag behöver vi inte bege oss till Nya Zeeland för att få ta del av den grönläppade musslans positiva effekter. Musselköttet i AKTIV HUND frystorkas mycket snabbt utan värme och kontakt med luftens syre. Detta gör att musslans biologiska aktivitet bevaras,säger Dan Magnusson apotekare på Octean AB.

En hel serie med nyttigheter från naturen

AKTIV-serien är en grupp produkter med naturliga ingredienser för kattens, hundens och hästens välmående. Produkterna finns hos veterinärer, djursjukhus och kliniker, zoofackhandeln. AKTIV HUND och AKTIV MUN finns på apotekskedjorna Kronans Droghandel och Medstop. Förutom AKTIV HUND så finns AKTIV KATT, AKTIV HÄST, AKTIV MUN och AKTIV NYPON i serien.

AKTIV KATT - med grönläppad mussla för rörliga och flexibla leder hos katt.

AKTIV HÄST - med grönläppad mussla och nypon för rörliga och flexibla leder hos häst.

AKTIV NYPON - med nypon för mjuka och rörliga leder hos hund.

AKTIV MUN - med knöltång och grönläppad mussla för god munhygien och fräsch andedräkt hos hund och katt.

Octean AB är ett familjeägt egenvårdsföretag som tillverkar, marknadsför och säljer kosttillskott medicintekniska produkter, hudvårdsprodukter och djurprodukter. I produktportföljen finns både internationella och egna varumärken, som till exempel Original Silicea, Silicea Mag-Tarm Gel, Glyc +Omega PLUS, Aktiv-serien och LadyCare.