Nu påbörjas upptändning av gatubelysning på landsbygden

Nu påbörjas upptändning av gatubelysning på landsbygden

Övik Energi Nät äger och ansvarar för all gatu- och vägbelysning i Örnsköldsviks kommun med undantag för vissa anläggningar som ägs av samhällsföreningar och Vägverket. Tekniska kontoret, Örnsköldsviks kommun, bestämmer var belysning ska finnas och vilka tider som den ska vara tänd. Det finns cirka 17 800 ljuspunkter spridda över hela kommunens yta. Belysningen tänds och släcks med ett ljuskänsligt relä placerat i centrala Örnsköldsvik.

Övik Energi Nät AB har fått uppdrag från Örnsköldsviks kommun att tända upp gatubelysning på landsbygden. Arbetet innebär att 1 500 armaturer byts ut och tänds upp.

Genomförandeplan

• 2013, 300 armaturer monteras och tänds i Solberg, Käl, Yttersel, Tjärn, Holmträsk, Holmsjö, Myckelgensjö, Rödvattnet, Flärke/Moliden, Hädanberg, Innertällmo, Tvärlandsböle, Norrböle och Östansjö.
  • 2014, 900 armaturer (under planering)
  • 2015, 300 armaturer (under planering)

Så här är gatubelysningen tänd i stadskärnan

• I stadskärnan tänds gatubelysningen vid skymning och släcks vid gryning året runt.

Så här är gatubelysningen tänd i ytterområden

• Söndag–torsdag: från kl. 05 till gryning och från skymning till kl. 23
  • Fredag–lördag: från kl. 05 till gryning och från skymning till kl. 24
  • Gatubelysningen är släckt 1 maj–31 juli

Så här sköter vi gatubelysningen

• Vi åtgärdar allvarliga fel och byter trasiga lampor vid korsningar och övergångsställen så fort som möjligt.
  • Två gånger per år gör vi en översyn och inspekterar alla gatlyktor. Vi åtgärdar fel och byter ut trasiga lampor.

Observera att belysningen kan vara tänd dagtid vid översynsarbete.

Informera oss om trasiga lampor

Informera oss om trasiga lampor genom att fylla i vårt webbformulär eller kontakta kundservice.

Kundservice vardagar kl. 08-16 tfn 0660-888 00
Vid akuta fel som innebär fara tfn 0660-21 13 99