Örnsköldsviks stadsnät lanserar snabbt bredband

Örnsköldsviks stadsnät lanserar snabbt bredband

Örnsköldsviks stadsnät lanserar under oktober 1 Gbit/sekund till privatkunder i sitt nät. Detta innebär att bredbandskunder blixtsnabbt kan ladda ner de tjänster som finns i stadsnätet.

Örnsköldsviks stadsnät är ett så kallat öppet stadsnät, där fem tjänsteleverantörer levererar internet-, telefoni-, tv- och kabel-tv-tjänster. Över 4 000 privatpersoner och 500 företag är anslutna till stadsnätet, som är Övik Energis bredbandsnät. Nu höjs hastigheten i bredbandsnätet till 1 Gbit/sekund för att möta dagens och framtidens ökade krav på kapacitet för nättjänster.

- Vi är glada över att vi kan erbjuda en snabb och stabil bredbandstjänst för att förbättra och förenkla vardagen för våra kunder i Örnsköldsvik. Med ett allt större utbud av tjänster i stadsnätet är vi övertygade om att alltfler kommer att efterfråga ett snabbare bredband, säger Björn Fernlund, produktansvarig affärsområde elhandel och bredband, Övik Energi AB.

Örnsköldsviks stadsnät består av fiberkabel. Kapaciteten är i princip är obegränsad, driftsäkerheten är hög och tekniken väl beprövad och trygg. Stadsnätet är certifierat som säkert bredband enligt SEC (Secure Enduser Connection).

Björn Fernlund, produktansvarig affärsområde elhandel och bredband, Övik Energi AB, tfn 0660-888 05

Verksamheten inom Övik Energi AB består av produktion, försäljning och distribution av fjärrvärme, fjärrkyla och processånga, produktion, inköp och försäljning av el samt bredbandsverksamhet. Övik Energi AB har tre affärsområden: elhandel och bredband, värme, ånga och kyla samt elnät.