Övik Energis bokslut för 2011

Övik Energis bokslut för 2011

Övik Energi redovisar för 2011 ett minusresultat efter finansiella poster på 121 miljoner kronor. Resultatet har påverkats negativt av nedskrivningar på tillgångar i moderbolaget med 233 miljoner kronor. Den temperaturmässigt mycket milda avslutningen av året och låga
el- och elcertifikatspriser har också påverkat resultatet negativt.

Det är de senaste årens svaga resultat inom främst verksamheterna fjärrvärme, ånga och industrivatten som har medfört att Övik Energi varit tvunget att skriva ner dessa tillgångar. Detta i sin tur har inneburit att kapitalet förbrukats och att styrelsen har begärt att den beslutade kapitaltäckningsgarantin från Örnsköldsviks kommun måste utnyttjas.

- Men ser man på vår grundverksamhet har bolaget, trots milt väder och låga priser, gjort ett bättre resultat än budget. Resultatet före finansiella kostnader och exklusive intressebolag och specifika nedskrivningsposter för året är
12 miljoner kronor bättre än budget. Det känns glädjande och visar att vi i grunden är på rätt väg, säger Kristina Säfsten, vd Övik Energi AB.

Övik Energi genomgår en tydlig förändring av verksamheten, där företaget går från en fas av expansion till effektivisering av de anläggningar och bolag som införskaffats. Den genomlysning av all verksamhet som bolaget gjort under 2011 har inneburit att planer för såväl marknadssatsningar och effektiviseringar tagits fram.

Kristina Säfsten, vd Övik Energi AB, tfn 070-263 00 30
Lars Näslund, vice styrelseordförande Övik Energi AB, tfn 070-265 59 34

Verksamheten inom Övik Energi AB består av produktion, försäljning och distribution av fjärrvärme, fjärrkyla och processånga, produktion, inköp och försäljning av el samt bredbandsverksamhet. Övik Energi AB har tre affärsområden: el och bredband, värme och kyla samt ånga.

Patric Leonhed

Presskontakt Kommunikatör och presskontakt HR och medierelationer 0735292303