Nya Opel Movano: Inget uppdrag är för stort

• Enastående utbud av karosstyper för alla användningsområden
  • Fram- eller bakhjulsdrift
  • Totalvikt upp till 4,5 ton – lastvolym upp till 17 m3 – maxlast upp till 2,5 ton
  • Nya motorer med låg bränsleförbrukning och låga underhållskostnader
  • Ergonomiskt optimerad interiör med förarens komfort i fokus
  • Låga driftkostnader, suverän totalekonomi
  • Trygghet med 3x3 - 3 års nybilsgaranti, service och assistance

Med innovativ teknologi, exceptionell funktionalitet och suverän totalekonomi är andra generationens Opel Movano ett fräscht tillskott på marknaden för lätta nyttofordon i Europa. Debuten för denna mångsidiga lastare markerar också Opels nya modellstrategi för att stärka och bredda sitt program av nyttofordon: Företaget ökar sin närvaro på ett område där man redan har lång tradition och bevisad expertis. Målen är ambitiösa: År 2013 ska nya Movano ha fördubblat den utgående modellens årliga försäljningsvolym på 10 000 - 15 000 enheter i Europa.

Konkurrensfördelar: Design, interiör och modellutbud

Nya Movano har en karaktäristisk, kraftfull front som ger ett distinkt utseende. Typiska stilelement som den trapetsoidformade grillen, den tvärgående kromlisten med den nydesignade Opel-logon och vecket på motorhuven gör Movano till en tydlig märkesrepresentant. Ingenjörer och formgivare har lagt särskild vikt vid förarhyttens design. Jämfört med den utgående modellen är utrymmet 5,7 centimeter längre och omfattar högkvalitativa material och stryktåliga ytor, utmärkt runt om-sikt och en mängd praktiska förvaringsutrymmen. Det finns också multijusterbara stolar och ratt med inställbar höjd så att alla förare kan hitta en bekväm körställning.

Nya Opel Movano har det bredaste utbudet av karosstyper på transportbilsmarknaden, med en modell för varje kundspecifik användarprofil. Programmet omfattar skåpversioner

(i fyra fordonslängder, med tre takhöjder) och flakmodeller med enkel- och dubbelhytt, påbyggnadschassin och kombiversioner. Movano är också lämpad som grund för allehanda specialbyggen och flera specialmodeller – till exempel med tippbart flak – erbjuds redan från fristående leverantörer.

Movano har fyra olika fordonslängder med upp till 4,4 meters lastlängd och lastvolym upp till 17 kubikmeter i L4-versionen. Den nya generationen omfattar också bakhjulsdrivna varianter, med både enkel- och dubbelmontage för bakhjulen, vilket ger en totalvikt på upp till 4,5 ton.

Flexibel plattform med fram- eller bakhjulsdrift

Tack vare den unika modulplattformen finns alltså nya Movano med både fram- och bakhjulsdrift. Med tung last ombord ger bakhjulsdrift bättre drivhjulsfäste och även ökad dragförmåga. Dubbelmontage för bakhjulen finns till skåpversioner, chassin för påbyggnad och till dubbelhyttmodeller. Det är standard på modellerna med 4,5 tons totalvikt och tillval på 3-tonnare. De framhjulsdrivna modellerna har tvärställd motor, de bakhjulsdrivna längsmonterad.

Störst lastyta, störst lastkapacitet

Skåpversionerna erbjuder lastutrymme som är klassens mest tillgängliga, lättlastade, högsta och rymligaste. Movano kan ta upp till 17 kubikmeter, med en maximal lastlängd på 4 383 millimeter. Totalvikten kan vara upp till 4,5 ton och maxlasten upp till 2,5 ton, beroende på karossvariant. Nya Movano är också utmärkt som dragbil, med förmåga att dra upp till 3 ton. Maximal tågvikt är 7,5 ton.

Förutom kapacitet och dimensioner spelar ergonomi och funktionalitet stor roll i de stora skåplastarnas värld. Nya Opel Movano är överlägset praktisk i daglig användning. Framhjulsdrivna modeller har låga lasttrösklar som gör det lätt att nå lastutrymmet, medan skjutdörrar och bakdörrar med generös öppningsvinkel erbjuder maximal bekvämlighet vid

lastning och lossning. De bakre dörrarna har som standard en öppningsvinkel på 180 grader och 270-gradersöppning är tillval.

Den standardmonterade skjutdörren har en lasthöjd på 1 780 mm och en maxbredd på 1 270 mm, vilket gör det möjligt att lasta europapallar sidledes. På L1-versionen är dörrens bredd 1 050 mm. Lastning och lossning underlättas av också av en 1 580 mm bred bakre dörröppning, en maximal lasthöjd 1 820 mm och en lastbredd mellan hjulhusen på 1 380 mm, medan raka karossidor betyder maximal utrymmeseffektivitet.

Pigga och effektiva: En ny generation CDTI-motorer

En ny familj effektiva fyrcylindriga turboladdade dieselmotorer med common-rail direktinsprutning (2.3 CDTI) ger låg bränsleförbrukning och låga utsläpp. Motorerna finns med tre olika effektnivåer, 74 kW/100 hk, 92 kW/125 hk och 107 kW/146 hk. Med tillvalet 105-literstank är aktionsradien nästan 1 400 kilometer. Stor vikt har lagts vid att bränsleförbrukningen är låg också under verkliga förhållanden, inte bara vid blandad körning enligt EU-körcykeln.

Trots mindre cylindervolym än den utgående modellens motor ger 2.3 CDTI högre vridmoment på låga varvtal, lägre CO2-utsläpp och fler kilometer per liter bränsle. Till bättre ekonomi bidrar även att kamaxeln drivs med kedja, vilket minskar underhållskostnaderna.

Alla nya Movano har sexväxlad manuell låda som standard. Automatisk Easytronic-låda, som kombinerar hög effektivitet med automatlådans komfort, är tillval i de båda motorstarkare versionerna. Alla tre motorerna uppfyller avgaskraven i Euro 4 och kan dessutom beställas med dieselpartikelfilter. Dieselpartikelfilter är standard.

Suverän ekonomi tack vare låga driftkostnader

Movano sätter en ny standard när det gäller ekonomi. Grunden till detta är den enastående tillverknings- och produktkvaliteten, vilka ger såväl hög tillförlitlighet och långa serviceintervaller som ett förväntat högt andrahandsvärde.

Nya Movano uppfyller också kraven på låga kostnader, speciellt när det gäller reserv- och slitdelar. Broms- och kopplingsdetaljer är särskilt slitstarka. Underhållskostnaderna är också mycket lägre: Oljebyte behövs bara var 4 000:e mil, eller en gång om året, och kylvätskan behöver bara bytas var 16 000:e mil (12 000 mil på föregående modell).

Nya Movano har också den lägsta förbrukningen och de lägsta utsläppen i sitt segment (från 7,8 l/100 km respektive 203 g CO2/km) och är därmed det ideala valet i länder där skatten baseras på CO2-utsläpp. Den totala driftkostnaden är tio procent lägre än för den utgående modellen. Driftkostnaderna beräknas på löpande underhållskostnader, försäkring, värdeminskning och bränsle under fyra år eller 15 000 mil.

Bilen är konstruerad för stryktålighet, med en beräknad “tjänstgöringstid” på 40 000 mil. Enbart underhålls- och slitagekostnaderna för nya Movano är 24 procent lägre än för föregångaren.

Trygghet med 3x3

Från och med modellår 2011 ingår 3 års serviceavtal, 3 års Opel Assistance och 3 års garanti till Vivaro och Movano. Med 3x3 får kunderna ett extra tryggt ägande under de tre första åren. Detta gör det dessutom mycket enklare för kunderna att beräkna de framtida kostnaderna. 3x3-paketet följer med bilen till nästa ägare om kunden säljer bilen under perioden.

Förfinade köregenskaper – stora säkerhetsreserver

Opel Movanos avancerade chassi är avstämt för distinkta köregenskaper och bekväm fjädring med och utan last. Säkerhetsnivån är hög: ABS-bromsar med elektronisk bromskraftfördelning (EBD) är standard i alla modeller. Elektroniskt antisladdsystem (ESP eller ESC) är standard i alla bakhjulsdrivna versioner och tillval i de framhjulsdrivna.

När det gäller passiv säkerhet är krockkudde på förarplats och trepunktsbälte med åtstramning och krockkraftbegränsare standard. Ytterligare detaljer som passagerarkrockkudde, sidokrockkuddar integrerade i stolarna och strålkastare med kurvljus kan beställas som tillval.

– Den europeiska nyttofordonsmarknaden är av stor strategisk betydelse för oss. Föryngringen av vår produktportfölj i detta viktiga nyttofordonssegment visar vår ambition att växa på området och förstärka vår marknadsposition, och i ännu högre grad bidra till företagets framgångar. Detta innebär också förbättring och förstärkning av vårt försäljningsnätverk på området nyttofordon, säger Chris Lacey, Opels chef för nyttofordon.

Text och bilder kan laddas ner från http://media.opel.com

Opel Sverige AB marknadsför Opels person- och lätta transportbilar i Sverige. Företaget har 65 anställda varav hälften arbetar med den svenska marknaden och övriga med alla de nordiska länderna. Kontoret ligger i Marievik på Liljeholmen i Stockholm. I Sverige har Opel ca 110 försäljningsställen och ca 140 verkstäder spridda över landet. Opel har idag en marknadsandel på drygt 2 % i Sverige.