Opel Vivaro: Ännu bättre ekonomi, komfort och trygghet

• Mer ekonomisk: Serviceintervallerna utökade till 4 000 mil
  • Mer trygghet: 3 års nybilsgaranti, service och assistance
  • Mer komfort: Ny infotainmentutrustning

Tack vare omfattande förbättringar när det gäller funktionalitet, effektivitet, ekonomi och komfort förstärker nya Vivaro Opels position bland lätta transportfordon. En av de mest påtagliga förbättringarna är den uppgraderade förarplatsen, som bland annat inkluderar ny instrumentering med integrerad växlingsindikator, tydligare design, ratt med farthållarreglage och över huvud taget en mer ergonomiskt utformad arbetsplats.

Opels erfarenhet och kunnande inom transportbilssektorn märks bland annat på de många praktiska detaljer som är så viktiga för dem som har bilen som sin dagliga arbetsplats. Som till exempel det nya stora förvaringsutrymmet ovanför handskfacket (ej med krockkudde på passagerarsidan) och rockhängarna för både förare och passagerare.

Kvalitetsintrycket har förbättrats ytterligare och kryddas av detaljer som den kromade inramningen av infotainmentutrustningen, som nu omfattar fyra nya system; från R0v4 med Aux-ingång och CD-spelare upp till R2 med USB, Bluetooth, CD30 BT-spelare och ett TomTom-baserat fjärrmanövrerat navigationssystem med högupplöst färgdisplay och kartor över hela västra Europa och även över flertalet länder i den östra delen av vår världsdel.

Trygghet med 3x3

Från och med modellår 2011 ingår 3 års serviceavtal, 3 års Opel Assistance och 3 års garanti till Vivaro och Movano. Med 3x3 får kunderna ett extra tryggt ägande under de tre första åren. Detta gör det dessutom mycket enklare för kunderna att beräkna de framtida kostnaderna. 3x3-paketet följer med bilen till nästa ägare om kunden säljer bilen under perioden.

2.0 CDTI diesel: Renare – effektivare – mer ekonomisk

Opel Vivaros 2-liters turbodieselmotorer har vidareutvecklats och blivit ännu renare och snålare. 2.0 CDTI-motorn finns i två utföranden med 66 kW/90 hk eller 84 kW/114 hk och för versionerna med dieselpartikelfilter (DPF) har serviceintervallerna utökats till 4 000 mil eller en gång per år.

Den lägre bränsleförbrukningen hos de två DPF-utrustade 2.0 CDTI-motorerna bidrar till att ytterligare sänkta driftskostnaderna. Beroende på modell ligger bränsleförbrukningen mellan 7,7 och 7,8 l/100 km enligt EU:s blandade körcykel.

Uppgraderat modellutbud: Marknadsorienterat med många versioner

Många Vivaro-kunder uppskattar den anslående formgivningen och modellen finns nu i en ny läcker stålgrå exteriör färg som blir extra elegant om den matchas med mörktonade rutor.

Opel Vivaros breda modellutbud är synnerligen flexibelt och som skräddarsytt för flera olika branscher. I det uppgraderade motorutbudet ingår en 2-liters bensinmotor på 86 kW/117 hk samt totalt sju dieselmotorer med ett effektspann från 66 kW/90 hk till 107 kW/146 hk. 2.0 CDTI-versionerna finns med eller utan partikelfilter.

Som alternativ till den standardmonterade sexväxlade manuella lådan finns de två starkaste dieselversionerna även med den sexväxlade automatlådan Techshift.

Karossversionerna är nästan hur många som helst. Vivaro finns som skåp med enkel- eller dubbelhytt, som Combi och Tour med två axelavstånd och två takhöjder och totalvikt upp till 2,9 ton och som pickup och givetvis som chassi för allehanda påbyggnader.

Text och bilder kan laddas ner från http://media.opel.com

Opel Sverige AB marknadsför Opels person- och lätta transportbilar i Sverige. Företaget har 65 anställda varav hälften arbetar med den svenska marknaden och övriga med alla de nordiska länderna. Kontoret ligger i Marievik på Liljeholmen i Stockholm. I Sverige har Opel ca 110 försäljningsställen och ca 140 verkstäder spridda över landet. Opel har idag en marknadsandel på drygt 2 % i Sverige.