OPTIWARE levererar system för digitalisering och produktionsoptimering till Moelven

Moelven Industrier ASA, en av Europas största aktörer inom sågverksindustrin med 46 anläggningar i Sverige och Norge, gör nu en stor satsning på sin underhållsprocess. Som ett led i ett övergripande digitaliseringsprojekt, har Moelven ingått ett avtal med OPTIWARE om installationen av API PRO EAM, som det gemensamma underhållssystemet för alla enheter i koncernen.

"Vi vill driva den mest ekonomiskt sunda och hållbara verksamheten. Vi letade därför efter ett nytt digitalt underhållssystem som möjliggör analys av data. Vårt mål är att förutsäga underhållsbehov och spara kostnader över hela gruppen", säger IT-direktör Even Rognan Lutnæs, Moelven.

"Vi är övertygade om att detta kommer att leda till lägre underhållskostnader på lång sikt, mindre oväntade stopp och högre effektivitet i våra anläggningar. Då sparar vi pengar och kan vara mer produktiva", fortsätter Lutnæs.

Moelvenkoncernen har haft olika system för underhåll, men genom att välja ett gemensamt system som gäller hela koncernen kan Moelven dra nytta av de stora mängderna data på ett helt nytt sätt.

"Det här är Big Data and Industry 4.0 i praktiken och det kommer att leda till skalfördelar. Vi utför många liknande underhållsåtgärder på våra olika enheter i Norge och Sverige. Syftet med det nya underhållssystemet är att kunna analysera och snabbt få insikt om nödvändigt underhåll ", förklarar Lutnæs.

OPTIWARE levererar redan produktionsuppföljningssystemet AXXOS OEE till Moelvens produktionsenheter. Den nya kompletta lösningen från OPTIWARE, är en del av Moelvens satsning på "Det smarta digitala sågverket", där maskininlärning och analys av ”Big Data” är kärnan i projektet.

"Moelven har redan kommit långt med produktionsuppföljning och förbättringar. Med denna lösning, som inkluderar både OEE-systemet och underhållssystemet, kommer Moelven att kunna skapa effektiva underhållsprocesser och dra nytta av verkliga produktionsdata som underlag för Predictive Maintenance ", säger Patrik Haldén, Director EAM Nordics, OPTIWARE.

"Moelven har en mycket stark vision och strategi för digitalisering av verksamheten. Beslutet att lägga till API PRO som koncernstandard för underhållshantering bekräftar att vi lever upp till vår målsättning: Att leverera teknik och tjänster för att optimera produktiviteten och att stödja våra kunders övergång till Industry 4.0 ", säger Michael Ries, CEO, OPTIWARE.

Om Moelven

Moelven är en skandinavisk industrikoncern som tillverkar byggvaror och system för byggbranschen. Koncernen har 37 produktionsbolag fördelade på 46 produktionsplatser i Norge och Sverige. Moleven har säljkontor i Norge, Sverige, Danmark, Storbritannien, Tyskland, Nederländerna och Polen. Totalt sysselsätter företaget ca 3 500 anställda.

Moelven

Even Rognan Lutnæs