Dimljus – så använder du dem på rätt sätt

Dimljus – så använder du dem på rätt sätt

Om din bil är utrustad med dimljus så vet du redan att de kan vara ett bra verktyg de dagar då det är svårt att få god sikt med dina vanliga lyktor. Många känner dock inte till hur de egentligen ska användas.

Det klassiska felet som många gör är att de använder dimljusen i kombination med halvljus. Det är olagligt och om du stoppas kan du få böter för att använda denna kombination av lampor. Den enda kombination du får göra är att använda dimljusen tillsammans med positionsljus. Dimljusen får också bara användas när det är tät dimma eller som ersättning för halvljuset vid dagsljus, men det är främst till för att se som ett verktyg som skall användas då halvljusen blir för starka i dimman och gör att du själv blir bländad. I mörker är det endast tillåtet att ersätta halvljus med dimljus om det är dimma eller regnar kraftigt.

Glöm heller inte bort dimbakljuset (en väldigt stark röd lampa) som används när det är försämrad sikt för att bakomvarande fordon ska kunna se dig tydligt. Dimbakljuset är bländande och ska släckas så fort du bedömer att fordonet bakom har sett dig. När dimbakljuset är tänt lyser en gul kontrollampa i bilen.

Vid besiktningen finns det inte längre några krav på att dimljusen fungerar. Om de fungerar får de dock inte vara bländande för dina medtrafikanter. De skall peka ner med några graders vinkel. Ta en extra koll då och då eftersom det lätt händer att dimljusen får en lätt smäll och deras vinkel kan då ändras.

Tänk också på att anpassa hastigheten till hur långt du faktiskt kan se när det är dimmigt. Kan du inte se längre än exmpelvis 25-30 meter framåt bör du tänka på att anpassa hastigheten såpass mycket att du har en chans att bromsa om något skulle dyka upp på vägen. Tänk även på att bromssträckan kan förlängas om det är halt.

Var extra vaksam om du kör vid gryning och skymning då många vilda djur rör sig vid vägkanterna vid den tiden på dygnet. Om olyckan skulle vara framme och du kör på ett djur är du skyldig att märka ut olycksplatsen, även om djuret sprungit vidare, och att kontakta polisen så att de kan tillkalla hjälp från en kvalificerad jägare för att ta hand om situationen. För att märka ut platsen kan du använda de speciella viltremsor som finns att hämta på alla Opus Bilprovnings besiktningsstationer.

Hur ligger det till med varningstriangeln? När det är dimmigt och/eller mörkt är det extra viktigt att du sätter ut denna snabbt om din bil skulle gå sönder. Särskilt viktigt är det om den råkar stå efter en kurva eller ett skymt hörn. Gör en extra koll, öppna förpackningen och se till att den är hel så att den snabbt och lätt går att montera om den skulle behövas.

Som en liten extra påminnelse här på hösten vill vi också nämna att det finns högre risk för blixthalka. Även om det är en relativt varm och solig dag kan det hända att en kurva eller svacka på vägen ligger i skugga och har isfläckar. Så kör försiktigt och var uppmärksam på att det plötsligt kan bli halt.