Kör säkert i vinter

De senaste veckorna har vintern börjat på riktigt i stora delar av landet. Det har redan fallit snö och på många platser är det halt, särskilt på frusna mornar och kvällar. Om du inte har bytt till vinterdäck ännu kan det vara bra att passa på redan nu för extra säkerhet, särskilt om du bor norrut i landet. Lagen säger att vinterdäcken ska sitta på från och med den 1 december, men på många platser behövs de tidigare än så.

Vinterdäcken är dock inget universalmedel mot halka. Du måste alltid vara på din vakt och köra försiktigt. Här kommer lite tips kring hur du kör säkrare på hala vägar.

Rätt hastighet och rätt körteknik

Rätt hastighet är faktor nummer ett när det kommer till körning på hala vägar. Det är inte alltid möjligt att hålla den hastighet som står på vägskyltarna. Den är för övrigt den maximala tillåtna hastigheten - inte ett minimimått. Anpassa alltid hastigheten till väglaget och vägens utseende. Sänk hastigheten om det är mycket kurvor. Håll längre avstånd än normalt då din bromssträcka är längre när det är halt.

Gasa och bromsa försiktigt. Det är lätt att få sladd om man trampar för hårt på gasen eller vrider för kraftigt och hastigt på ratten. Planera inbromsningar i tid. Du vill inte riskera att glida ut i en korsning för att du har börjat bromsa för sent. Bromsa försiktigt och undvik att hjulen låser sig. Har du ABS gör bilen detta åt dig, annars måste du själv pumpbromsa.

Välj rätt växel

Kör på så hög växel som möjligt för att undvika att hjulen spinner loss. Det är även ett tips om du har svårt att komma upp i en backe från stillastående. Prova att starta på tvåans eller treans växel istället för ettan så brukar det vara lättare att komma upp.

I nedförsbacke bör du istället använda en lägre växel och utnyttja motorbromsen i så stor utsträckning som möjligt.

Så parerar du om du får sladd

Om din bil skulle få sladd är det viktigt att du vet hur du ska parera. Om bakänden exempelvis svänger ut mot vänster ska du vrida ratten i samma riktning, men alltid med försiktighet. Att parera för kraftigt kan leda till en sladd i andra riktningen. Antisladdsystem hjälper delvis till att reda ut en kritisk situation, men förlita dig inte till dem för mycket.

Det är viktigt att du som förare vet hur du själv ska bete dig om du får sladd. Öva gärna på en öppen plats utan hinder eller andra trafikanter för att testa hur just din bil beter sig. Det är skillnad på framhjulsdrivna, bakhjulsdrivna och fyrhjulsdrivna bilar. Ett annat alternativ är att boka en halkkörning om det var länge sedan du tog ditt körkort. Där kan du öva i en säker miljö.

Om olyckan är framme

Om du skulle köra i diket eller råka ut för en olycka på grund av halka, sätt alltid igång bilens varningsblinkers direkt. Ta helst på dig en reflexväst innan du kliver ur bilen, särskilt om det är mörkt, snöar eller är dimmigt. Placera sedan ut en varningstriangel cirka 100 meter bakom din bil för att uppmärksamma andra trafikanter på olyckan.

Om du inte kan ta dig upp ur diket själv bör du ringa efter bärgningshjälp. Skulle det handla om en olycka där polis eller räddningstjänst behöver tillkallas kan du använda funktionen i appen Opus Bilprovning som hjälper dig att ta fram din exakta position och ringa ett larmsamtal.

Handlar det om en lättare avkörning ner i diket kan det ibland gå att komma loss på egen hand. Lägg gärna en påse eller flaska med sand i bakluckan så att du kan sanda bakom dina däck och få väggrepp eller använd en filt som du lägger bakom hjulen.

Fler tips kring säker vinterkörning hittar du på Trafikverkets hemsida.

Välkommen slutsiffra 1

Nu är lätta fordon med slutsiffra 1 välkomna att komma in på besiktning. Boka bilbesiktning från 365 kronor direkt på vår hemsida. Snabbt, smidigt och betalningen gör du i förväg online så att det bara är att dyka upp på stationen vid vald tid.

Välkommen till Opus Bilprovning!