Krav på vinterdäck 1 december - 31 mars

Krav på vinterdäck 1 december - 31 mars

Kom ihåg att vinterdäcken ska sitta på ända fram till den 31 mars! Mellan den 1 december och 31 mars är det lagkrav på att bilar har dubbdäck eller odubbade vinterdäck (friktionsdäck) monterade, så även om det verkar ha bilvit vår är det bäst att vänta ett tag till med däckbytet.

Hur mår sommardäcken?

Däremot kan det vara en bra idé att ta en titt på sommardäcken redan nu. Är de fortfarande i bra skick? För personbilar och lätta lastbilar ska mönsterdjupet vara minst 1,6 mm i huvudmönstret, men för att vara säker på att få bra grepp även vid hal vägbana – till exempel vid regn – bör mönsterdjupet vara minst 3 mm på sommardäck. Vid besiktning kontrollerar vi att dina däck uppfyller kravet på mönsterdjup och att de inte har några skador.

Se efter så att däcken inte är torra eller har börjat få sprickor. Då är det dags att byta dem mot nya. Rengör dem om du inte gjorde det innan du la undan dem för vinterförvaring.

Boka däckbytet i tid

Boka gärna en tid för däckbyte redan nu om du inte planerar att göra däckbytet själv. Det brukar vara högt tryck i början av april och att köra runt med vinterdäck för länge är inte heller bra. De är utformade för att ge bra grepp vid kalla temperaturer och dubbdäck på en snö- eller isfri väg kan faktiskt leda till längre bromssträcka.

För- och nackdelar med friktionsdäck

Vissa föredrar att använda friktionsdäck på sina bilar. Det kan vara ett bra alternativ om man huvudsakligen kör på vägar där det inte lägger sig tjock snö, men vid riktigt vinterväglag ger dubbdäck bättre grepp.

Det finns inget i lagen som förhindrar att du använder friktionsdäck året runt, men gummiblandningen är egentligen inte anpassad för sommarvägar så bromssträckan kan bli längre vid varmare temperaturer. Att ha två uppsättningar däck är alltså säkrare då dessa ”allround-däck” är en slags kompromiss.

Om du ändå väljer att använda friktionsdäcken året runt är det viktigt att du ändå lägger in som rutin att kontrollera dem två gånger per år. Dels är det viktigt att se efter så att de inte är för slitna och dessutom är det viktigt att kontrollera att hjulbultarna fortfarande sitter stadigt.

Behåll vinterdäcken på längre i norr

I Sveriges norra delar håller vintern ofta i sig längre. Där kan det vara bra att behålla vinterdäcken på en bit in i april då det lätt kan uppstå blixthalka eller börja falla snö. Lagen säger nämligen att man ska behålla vinterdäcken på så länge det råder vinterväglag (eller riskerar att bli vinterväglag). Dubbdäck får sitta på fram till den 15 april vid behov - längre om vinterväglag förväntas.