Snart är det dags för vinterdäck igen

Snart är det dags för vinterdäck igen

Nu när höstlöven faller är det åter dags att tänka på att byta till vinterdäck. Då det snabbt kan bli halt och snö kan börja falla utan förvarning rekommenderar vi att du byter till vinterdäck i god tid - särskilt om du bor lite längre norrut. Från den 1 oktober är det tillåtet med dubbdäck. Senast den 1 december ska vinterdäcken sitta på, men ofta behövs det tidigare än så för att du ska köra säkert.

Om du brukar låta en däckverkstad byta däcken åt dig är det bäst att boka en tid snarast möjligt då trycket brukar vara högt omkring oktober och november. Om du gör jobbet själv - se till att du utför däckbytet säkert:

• Ställ bilen på ett plant underlag med handbromsen åtdragen och en växel ilagd.
  • Lätta på hjulbultarna innan du lyfter upp bilen.
  • Använd en rejäl och stabil garagedomkraft - inte den som är till för nödfallsbyten (i bilens instruktionsbok finns det angivet vart lyftpunkterna för domkraften är placerade).
  • Använd en pallbock för att skydda om domkraften skulle ge vika eller glida åt sidan.
  • Sätt på däcken med de bästa mösterdjupen i bak och smörj hjulbultarnas gängor med fett för att underlätta nästa hjulskifte.
  • Fyll på rätt mängd luft i vinterdäcken då de kan ha tappat lufttryck under sommarförvaringen.
  • Tvätta rent sommardäcken och plocka bort eventuella stenar från däckmönstret.
  • Märk alla sommardäcken med placering för att ha koll på rotationsriktningen och förvara däcken mörkt och svalt.

Efterdra hjulbultarna efter att du har kört bilen några dagar för att se till att de sitter ordentligt.

Rätt mönsterdjup för maximal säkerhet

Gör en snabb besiktning av däcken innan du byter varje säsong. Är de fria från skador? Verkar gummit vara i bra skick eller är det torrt/har småsprickor? Är mönsterdjupet tillräckligt? För vinterdäck gäller att mönsterdjupet i huvudmönstret ska vara minst 3 millimeter för att de ska uppfylla lagkravet. Däck- och vägsäkerhetsorganisationer rekommenderar dock att man har ett mönsterdjup som är minst 5 millimeter för att däcken optimalt ska kunna avleda snö från ytan. Har du dubbdäck behöver du även se över dubbarna så de inte är insjunkna eller förlorade - då är det dags att skaffa nya.

Om du har ett par däck som är mer slitna än de andra två, men fortfarande håller sig inom godkända gränser, ska du sätt dessa fram. De bästa däcken ska alltid sitta bak för maximal säkerhet.

Förvara däcken rätt

För att dina däck ska hålla så länge som möjligt är det viktigt att du förvarar dem rätt. Se till att de är torra och rena när du lägger undan dem för säsongen. Peta bort småstenar och andra föremål som kan ha fastnat i mönstret. Spola av dem med rent vatten för att avlägsna grov smuts och salt. Låt dem sedan torka innan du lägger dem i säckar eller staplar dem på en torr och sval plats. Däcken ska helst förvaras mörkt för att de inte ska påverkas av UV-ljus.

Påminnelser om däckbyte i appen

Visste du att vår kostnadsfria mobil-app "Opus Bilprovning" innehåller en funktion för påminnelse om när det är dags att byta till vinterdäck respektive sommardäck? Under Övrigt → Sommar- och vinterdäck kan du aktivera påminnelser och får då notifieringar direkt i mobilen när det är dags. Ladda ner appen Opus Bilprovning för Android eller iOS redan idag så blir det lättare att hålla koll på däckbytena. Du får även en mängd andra smarta funktioner såsom påminnelse om att boka besiktning för alla dina fordon, fordonsupplysning där du kan kolla upp viktiga fordonsdata och besiktningsstatus för dina fordon eller om du är intresserad av att köpa ett, elektroniskt köpekontrakt, tips vid köp och försäljning samt mycket mer som hjälper dig i ditt fordonsägande och ger dig bättre säkerhet på vägen.