Ofarlig rök när kallgasmack blir kall

Ofarlig rök när kallgasmack blir kall

Imorgon onsdag påbörjas nedkylningen av tank och ledningar på den nya kallgasmacken på Hjortshögsvägen i Helsingborg. Den som upptäcker stora rökmoln från macken kan vara alldeles lugn - det är bara ofarlig kvävgas som kokar bort.

Det är bland annat den iögonfallande, 14 meter höga tanken på området som ska kylas ner. Detta som en förberedelse för att ta emot flytande biogas, LBG, under vecka 44.

– För ändamålet använder vi nedkyld kvävgas. Under nedkylningen kokar en del av gasen bort och det uppstår stora moln som driver bort med vinden, ungefär som vattenånga. Det kan se dramatiskt ut men är helt normalt och alltså ofarligt. Det blir heller inga höga ljud, säger projektledare Magnus Extergren.

Kvävgas är billigare än riktig gas och helt ofarlig. Den har heller ingen växthuseffekt; vanlig luft består till 78 procent av kväve. Kvävgasen förs över från en tankbil. Fyllningen tar cirka en timma och det är under den stunden som rök kan uppstå. Resten av veckan ägnas åt diverse prov och tester av anläggningen.

Enligt Magnus Extergren är Räddningstjänsten underrättad ifall någon skulle bli orolig och larma. Även stadens kontaktcenter har informerats liksom Helsingborgs Fältrittklubb på Hjortshögsvägen.

Tankning av vanlig fordonsgas, CNG, påverkas inte av arbetet utan kan ske som vanligt. Den 3 november ska kallgasmacken vara klar att leverera även flytande biogas, LBG. Då kan lastbilar utrustade för tekniken börja köra på biogas istället för diesel.

Magnus Extergren, projektledare, Öresundskraft, tel. 070-307 32 97