Två nya tjänsteleverantörer stärker erbjudandet i Öresundskrafts stadsnät

Kunder i Öresundskrafts stadsnät får nu tillgång till två nya leverantörer av Internet och telefoni. Öresundskraft har slutit avtal med de lokala aktörerna RingUp och Bredbandsson som kommer att leverera telefonilösningar och Internet till både privatpersoner och företag i Helsingborg.

Idag använder 450 företag och cirka 7 000 privatpersoner Öresundskrafts stadsnät. Nätet är ett så kallat öppet stadsnät vilket innebär att kunderna kan välja fritt bland de olika tjänster som anslutna leverantörer erbjuder. Med de nya avtalen med Bredbandsson och RingUp ökar kundernas valfrihet. Bredbandsson erbjuder Internet och telefoni till privatkunder och företag. RingUp erbjuder avancerade växeltelefonilösningar till företag.

- Vår ambition är att få in fler leverantörer i stadsnätet och därmed skapa ett större utbud av tjänster för våra kunder. Samverkan med nya leverantörer gör att vi skapar förutsättningar för nya affärsmöjligheter via stadsnätet i regionen. Vi tycker att det är särskilt roligt att de båda är lokalt förankrade, säger Johan Nyström, chef för Bredband på Öresundskraft.

- Med närheten till kunderna kan vi ge en helt annan service än vad som erbjuds av andra helt enkelt, säger Torbjörn Johansson, VD på Bredbandsson AB.

- Stadsnätets filosofi som ett öppet bredbandsnät passar oss väldigt bra då vi levererar en operatörsoberoende plattform för avancerade växelfunktioner. Kunden kan med andra ord byta teleoperatör i vår lösning när så önskas, fortsätter Håkan Tykö, VD på RingUp.

Stadsnätet är populärt. I de fastigheter hushållen har tillgång till stadsnätet utnyttjar ungefär hälften möjligheten till bättre bredband via stadsnätet. Anledningen till den höga aktiveringsgraden är låga priser, starkt utbud och hög driftssäkerhet. När nu ytterligare leverantörer ansluter sig ökar konkurrensen och därmed möjligheten för kunderna att välja den leverantör som passar bäst.

Nätet är ett öppet stadsnät där Öresundskraft ansvarar för fibernätet och olika tjänsteleverantörer ansvarar för tjänsterna som erbjuds. Utöver Internet- och telefonitjänster finns TV och ett flertal företagsanpassade tjänster. Öresundskrafts stadsnät finns i Helsingborg, Höganäs, Bjuv och delar av Åstorp. Mer information finns på www.stadenistaden.se.

Johan Nyström, chef Bredband Öresundskraft, tel 042-490 32 84, 070-418 32 84
Ann-Katrin Johansson, Pressansvarig, tel 042-490 30 36, 070-418 30 36