Veganska biffar på Anamma Formbar färs

Anamma formbar vegofärs skapar rusning till frysdisken

Köer och rykande åtgång är resultatet från lanseringen av Sveriges första formbara vegofärs. Efter bara två veckor på marknaden gör Anamma formbar vegofärs succé och konsumenter har startat en speciell Facebook-grupp för att dela recept och upplevelser.

Nya siffror från Jordbruksverket visar att svenskarnas köttkonsumtion minskat med 2,5 % under 2017. Det är den största minskningen på nära 30 år. Trenden är tydlig – vegetariskt är här för att stanna. Orkla Foods Sverige, genom varumärket Anamma, fortsätter driva utvecklingen genom lanseringen av marknadens första formbara vegofärs. Och precis som konsumenterna skriver på sociala medier är Anamma formbar vegofärs en revolution för alla som vill äta veganskt:

”Jag är totalt förälskad. Vi som äter vegetariska och veganskt har inte tidigare haft möjligheten att tillaga dessa rätter med samma resultat och så enkelt. Nu har vi det, och det känns fantastiskt. Det finns ett hantverk och tradition i att tillaga till exempel sina egna köttbullar. Med den nya formbara vegofärsen kan alla enkelt smaksätta och laga vegetariska köttbullar, hamburgare eller kebabspett. Själv har jag gjort veganska rullader med färsen, något som jag inte ätit på 14 år. Jävligt gott!”

Gustav Johansson, som driver bloggen Jävligt Gott

- Vi är otroligt glada över den respons vi fått för Anamma formbar vegofärs. Det är ett fantastiskt kvitto på att vi erbjuder en god produkt som gillas av många. Vi vill helt enkelt göra det enkelt och gott för fler att anamma det veganska köket, säger Nina Sandström, marknadschef.

Anamma formbar vegofärs är en efterlängtad och unik produkt som gör det enkelt att smaksätta, forma och tillaga veganska rätter. Färsen är rik på protein från sojabönor och har 90 % lägre klimatpåverkan jämfört med nötfärs*. Dessutom är den glutenfri och nyckelhålsmärkt.

”Personalen på Willys bekräftade att den säljer slut fortare än de får in den! Har frågat i fem affärer och det är tydligen jättestor efterfrågan! Personalen jag pratade med sa att folk köar vid frysdisken bara för att få ett paket" Tina Strand på Anammas Facebook

För inspirationstips på vad du kan göra med Anamma formbar vegofärs besök den slutna gruppen ”Vad lagar du av formbar färs idag?” på Facebook eller se cook along film på Orkla Foods Sveriges Facebook och Instagram.

* Klimatberäkningarna för ingredienserna är baserade på RISE klimatdatabas för livsmedel (version 1.2) och i övrigt på Orklas anläggningsspecifika processdata samt branschdata för transporter.

Regioner

Orkla Foods Sverige tillagar mat och dryck i Sverige med kärlek och omtanke om människor, hav och land. Våra varumärken är Abba, Kalles, Felix, BOB, Frödinge, Ekströms, Risifrutti, Grandiosa, Önos, Mrs Cheng's, Kung Gustaf, FUN Light, Grebbestads, JOKK, Den Gamle Fabrik, Ejderns, Svennes, Hållö, Lucullus, Limfjord, Anamma, Krögarklass, Liva Energi och Paulúns. Vi har en omsättning på cirka 5 miljarder kronor årligen och runt 1 500 anställda i Malmö, Eslöv, Frödinge, Fågelmara, Kumla, Kungshamn, Simrishamn, Tollarp, Uddevalla (lager), Vansbro och Örebro.