Intelligent teknik integreras i städerna

De omtalade “ettorna och nollorna” ligger bakom mer och mer av det vi gör och upplever i våra städer, och Ib Mogensen förutspår att användarstyrning är en trend som kommer att öka alltmer.

Du kanske inte kände till det själv, men det är möjligt att du bor i en så kallad “Smart City”. Köpenhamn utnämndes till en “Smart City” 2015 med ett årligt anslag på 500 miljoner danska kronor med ambitionen att införliva smarta lösningar i vardagen i staden. Sedan dess har flera danska städer följt Köpenhamns exempel.

En massiv trend som ska användas, men inte synas

En “Smart City” är en stad där teknik smälter in i stadsmiljön – exempelvis genom att lösa praktiska problem som avfallshantering och parkering. Målet är att skapa en smidigare stad, där tillgången till information och aktiviteter i staden underlättar för både invånare och besökare.

Trenden är dock att all sådan teknik helst ska vara något som verkar i det dolda utan att ta fokus eller stjäla vår uppmärksamhet, säger Ib Mogensen, vd på out-sider som utvecklar toppmoderna stadsmöbler.

– Tekniken är en viktig del av samhället, och nu för tiden kan vi se hur den breder sig ut som en massiv trend i flera branscher. Det handlar inte bara om mobiltelefoner längre, utan påverkar även kläder och bilar. Tekniken går sakta men säkert att hitta i allt i vår omgivning, och därför skulle det vara konstigt om den inte också blev en del av stadsmiljön. Men den måste då hålla sig “bakom kulisserna” och hjälpa oss som en slags osynlig hand. Den kan hjälpa oss att hitta lediga parkeringsplatser, undvika trafikstockning eller öka utbudet av aktiviteter och upplevelser i staden. Egentligen ska tekniken knappt finnas i vårt medvetande överhuvudtaget. Den ska inte finnas där för sin egen skull, utan för vår, säger Ib.

Energi från ovan

Men när mer och mer teknik integreras i städerna handlar det inte bara om att förenkla för människorna. Intelligenta tekniska lösningar utvecklas också vad gäller andra viktiga utmaningar, såsom miljön och klimatet. Det handlar om att bättre utnyttja klimatvänliga energikällor som sol och vind, som båda är hållbara, men som också möjliggör fler åtgärder som är oberoende av ledningar och kablar nedgrävda i marken – som dessutom blir en löpande kostnad för kommunen.

Om out-sider får bestämma ska miljömedvetenhet kombineras med innovation, estetik och användarstyrd teknik – särskilt när det kommer till den typen av lösningar som anpassar staden efter individens egna önskemål vad gäller fritid, avkoppling och socialt umgänge.

– Vi vill vara med och förbättra ramarna kring hur man slår sig ner och tillbringar tid utomhus i stadsmiljöerna. Våra stadsmöbler är utformade för att kunna användas hela året, men också för att ge människor en upplevelse. Du kan till exempel spela din egen musik direkt i möblerna när du sitter ute med dina vänner. Man kan även aktivera ljus på kvällarna, vilket både skapar en trygghetskänsla och förlänger den tid på året som man kan vara utomhus. Alltihop är självklart klimatvänligt och drivs av solceller, som om det vore Gud själv som levererar och betalar för all el, säger han och skrattar.

På invånarnas premisser

Enligt Ib Mogensen är Danmark ett av de länder som kommit längst i denna utveckling, och inom ett par år kommer vi i högre utsträckning än idag att enkelt och bekvämt kunna sätta vår individuella prägel på stadens olika utomhusmiljöer. Ib menar att det här är viktigt eftersom det inte handlar om att samla in data om våra beteendemönster, utan om att använda teknik, data och digitalisering till att skapa lösningar som gör stadsmiljön mer inbjudande för invånarna.

– Vi är fortfarande i ett tidigt skede, och just nu kommer det kanske främst att tilltala ungdomar som ju varit omgivna av teknik hela sina liv. Men utvecklingen går snabbt framåt, och inom fem till tio år kommer dessa lösningar att vara intuitiva och användarvänliga med inbäddad och osynlig teknik, så att estetiken också får ta plats. På out-sider är vi väldigt måna om att framtidens teknik i stadsmiljöer bör ske på invånarnas egna premisser. Ett exempel på detta är att man själv kommer att kunna styra belysningen via en app, avslutar Ib Mogensen.

– 50 % av Danmarks kommuner arbetar med “Smart City”-teknik

– 80 % av dessa förväntas göra ännu mer de kommande åren

(Statistik från danska utrikesdepartementet)

• intelligent teknik
  • ib mogensen
  • smart city
  • out-sider

The company 'out-sider' was established in 2007 as a challenge to the traditional urban furniture market in Scandinavia. out-sider is headed by Ib Mogensen, majority shareholder, managing director and the creative brain behind the company.

The goal of out-sider was to invent new design icons for the outdoor space, and after only a few years of existence, we succeeded in delivering on promise with the LOOP family. 'Rethink Urban Space' is our mission statement, and we aim to excite and challenge with new and surprising urban equipment – we dare and we can.

Today out-sider has an international profile, based in Denmark with distributors worldwide.

We have courage and passion – sky is the limit.

Presskontakt Partner and Head of Marketing and Sales +45 2147 5684