Oxyma är en av fem nominerade till Stora Designpriset 2010

50 bidrag bedömdes inför Stora Designpriset 2010 och av dessa har juryn valt ut de fem bästa. Ett av dem är Profoto ABs produkt D1. Produkten är resultatet av samarbetet mellan Profoto och produktutvecklingsbolaget Oxyma Innovation som var designleverantör under projektet.

Stora Designpriset uppmärksammar affärsframgångar med ett integrerat och konsekvent designarbete. Priset tilldelas svenska företag och deras designleverantörer och delas ut en gång per år av Teknikföretagen i samverkan med Stiftelsen Svensk Industridesign, SVID och Svensk Form. Juryn för Stora Designpriset har valt ut och nominerat fem bidrag som alla uppfyller kriterierna kring ergonomi, användarnytta, innovationshöjd och produktionsanpassning. Profoto och deras designleverantör Oxyma Innovation är nominerade för blixtgeneratorserien kallad D1.

-  Utifrån 50 kvalificerade nomineringar har juryn valt ut fem, ”The Best of the Best”, varav ”Blixtgenerator D1” är en av dessa. Det unika med priset är kravet på visad kommersiell framgång.  ”Snyggt”, ”innovativt” ”genomtänkt” räcker inte. Designframgången måste verifieras genom nyckeltal och försäljningssiffror. Marknaden måste ”tala”.

”D1” - och de övriga fyra bidragen i final – är tydliga bevis på de stora möjligheterna med att investera i design och vad som finns att vinna i lönsamhet och konkurrenskraft.   säger Dan Nyman, projektledare för priset.

Syftet med priset är att lyfta fram industridesignens viktiga roll för lönsamheten och visa att design utgör en viktig konkurrensfaktor. Priset uppmärksammar produkter där varit en avgörande faktor för kommersiell framgång och där designarbetet bidragit till företagets utveckling.

-  Det är kul att få uppmärksamhet och får det bekräftat att vi har duktiga medarbetare.  Vårt mål är alltid att vi ska utveckla en lönsam produkt för våra kunder. Denna gång gjorde vi det genom gediget design- och konstruktionsarbete. Nöja kunder är vår belöning men att bli nominerade till Stora Designpriset, som är ett erkänt och stort pris, är kronan på verket. Säger Johan Norelius, VD på Oxyma Innovation.

Profotos serie D1, designad av Oxyma, är en av de fem utvalda för priset. Under SM i ung företagsamhet på Älvsjömässan den 11 maj avslöjas vinnaren.

Mer info om Oxyma: www.oxyma.se
Läs om projektet: http://www.oxyma.se/kundprojekt.aspx?id=39&info=PROFOTO:%20blixtgenerator%20D1

Mer info om Stora Designpriset: http://www.storadesignpriset.se/nyheter.html

VILL DU ANVÄNDA TEXTEN?