Lingongrova - fyra på svenska topplistan

Jonas Gardell myntade 1996 begreppet "mellanmjölkens land", med sin pjäs "På besök i mellanmjölkens land" som handlade om svenskhet och svenska stereotyper. Jonas var uppenbarligen före sin tid och på topplistan över våra populäraste livsmedel, trängs "mellan" och "lagom" i toppen. Mätningen är baserad på livsmedel sålda med streckkod i Sverige och det är ingen slump att just bröd ligger bra till. Bröd inhandlas i genomsnitt en till två gånger i veckan och klassificeras därför som en dagligvara.

- I Sverige säljs bröd i butikerna för 7 miljarder kronor om året (2007) och Pågen Lingongrova växer med 21,4 procent på rullande helår. Vi är såklart jättestolta över att ha ett så efterfrågat livsmedel i vår produktportfölj, säger Charlotte Hagö, kommunikationschef på Pågen.

Pågen Lingongrova är ett mjukt och grovt bröd som är både saftigt och mustigt. Brödet är smaksatt med lingon och vört. Det bakas på surdeg av vete och råg och rullas sen i krossat vete.

- Lingongrova passar de svenska smaklökarna. Brödet har lagom mycket smak och lingonen ger brödet en svag sötma, samtidigt är brödet nyttigt då det är ett grovt bröd, fortsätter Charlotte.

Bröd är en naturlig del av vardagen i de flesta svenska hem och i Sverige äter vi ungefär 50 kilo bröd per år och person. Pågen omsätter 2,3 miljarder kronor (2007) och är med det Sveriges största bageri. Från bagerierna i Malmö och Göteborg distribueras nybakat bröd ut i Sverige sju dagar i veckan, året om. Pågens marknadsandel är 34 procent och varje vecka köper mer än en halv miljon konsumenter ett bröd från Pågen.
Nedan presenteras listan i sin helhet:

• Arla mellanmjölk 1 L
  • Gevalia mellanbrygg kaffe 500 g
  • Marlboro Gold 20 st
  • Pågen Lingongrova 500 g
  • Arla mellanmjölk 1,5 L
  • Arla standardmjölk 1 L
  • Arla lättmjölk 1 L
  • Kronfågel kycklingfilé 1 kg
  • Marlboro Red 20 st
  • Dansukker strösocker 2 kg
  •

Källa: Nielsen Scantrack, vecka 5 2008 rullande helår, försäljning i värde på DVH inkl. Hard Discount.

För mer information, kontakta
    Charlotte Hagö, kommunikationschef, Pågen, 040-32 39 53, 0707-41 49 13, charlotte.hago@pagen.se