Pågen lanserar närodlat bröd med 85 procent fullkorn

Pågen lanserar nu det mörka portionsbrödet RågGrova som innehåller hela 85 procent fullkorn. Idag anser 8 av 10 svenskar att ursprungsmärkning av livsmedel är viktigt och det är en av flera anledningar till att brödet är bakat på svenska råvaror som malts i Pågens egen kvarn.

Bröd har fått en allt större plats i människors vardag och möjligheterna är oändliga. Bland de senaste brödtrenderna ryms bland annat Instagram-mackan, den fermenterade mackan, pizzamackan och veganmackan. Ännu en brödrelaterad trend är de allt högre kvalitetskraven som ställs från konsumenter på att brödet vi äter ska vara hälsosamt och att råvarorna ska vara närodlade. RågGrova bär precis som Pågens övriga bröd ursprungsmärkningen Från Sverige*.

-Vi välkomnar ytterligare en nyttig och närodlad medlem till Pågenfamiljen! Ett bra fullkornsbröd är en viktig del av en balanserad kost – dessutom är RågGrova bakat på råvaror från vår egen kvarn, säger Boel Lagerwall, kommunikationschef på Pågen.

RågGrova är ett osötat bröd som bakats med groddade rågkärnor. Precis som Pågens övriga matbröd är det bakat på svenska råvaror och utan konserveringsmedel.

Med hälsan i fokus

RågGrovas höga halt av fullkorn ger brödet goda hälsofördelar. Fullkorn innehåller skyddande ämnen som antioxidanter och flera näringsämnen samt fibrer som är viktiga för magen. Dessutom påverkar fullkorn blodsocker och kolesterol positivt och minskar samtidigt risken för hjärt- och kärlsjukdomar.

-I framtagningen av nya brödsorter utgår vi alltid ifrån tanken att det vi bakar äter våra barn. Därför har vi kontroll över hela kedjan och strävar efter att ta ansvar för både människa och miljö i varje led av produktionen, säger Boel Lagerwall, kommunikationschef på Pågen.

Pågen RågGrova kommer att finnas i matbutiker från v.14 med ett rek. försäljningspris på 23:90 kr.

*märkningen Från Sverige är en frivillig ursprungsmärkning som används på livsmedel som är producerade i Sverige. Mer information finns på märkningens hemsida

För mer information:

Boel Lagerwall, Kommunikationschef på Pågen, boel.lagerwall@pagen.se, tel 070-389 53 88

Pågen AB är Sveriges ledande bageri. Vi är ett familjeföretag vars bagartradition började redan 1878. Varje dag förser vi brödälskare över hela Europa med Pågen® bröd, Gifflar™ och KRISPROLLS® skorpor. Vi omsätter 2,7 miljarder SEK och har 1400 medarbetare som bakar med kärlek. Läs mer på www.pågen.se