Pågens brödundersökning avslöjar matsvinn med politiska förtecken

Pågens brödundersökning visar hur konsumtionsvanor av bröd kan säga något om politisk tillhörighet. Väljare som stödjer alliansen uppger att de är mindre intresserade av miljö än rödgröna sympatisörer och det är även de som oftast slänger av våra vanligaste matvaror och bröd. Men inte heller rödgröna sympatisörer är fläckfria, 15 % av dem uppger att de slänger sitt bröd för att det är få skivor kvar i påsen. Och dåligt samvete över sitt mat- och brödsvinn har man inte i någon större utsträckning – tre av fyra alliansväljare och två av tre av de rödgröna väljarna säger att de inte har dåligt samvete över hur mycket bröd de slänger.

Bröd är ett av våra viktigaste livsmedel och för att lära sig mer om svenskarnas konsumtionsvanor har Pågen genomfört en undersökning* bland över 1000 svenskar. Resultatet visar att det finns intressanta slutsatser att dra mellan partisympati och brödvanor, både när det gäller konsumtionsvanor och en av de mest uppmärksammade miljöfrågorna just nu – matsvinnet. Endast resultat från Moderaterna, Socialdemokraterna och de två politiska blocken lyfts fram nedan då underlaget för resterande partier är för litet för att dra slutsatser.

Pris viktig faktor för socialdemokrater – moderater stillar hungern med leverpastej- och gurkmacka

Det finns flera skillnader i brödkonsumtionen mellan de två politiska fraktionerna – båda rankar frukostmackan före kaffet när det kommer till vad som är viktigast vid frukostbordet, men medan rödgröna väljare dricker mjölk tar alliansens väljare hellre juice. Och favoritmackan varierar också. Socialdemokratiska väljare gillar ägg och kaviar på ljust bröd medan moderata väljares bästa pålägg är leverpastej och gurka**, gärna på fullkornsbröd. Socialdemokrater är mer prismedvetna när de väljer vilket bröd de ska köpa – 42 % av socialdemokraterna går på pris mot endast 27 % av moderaterna. Men när eftermiddagsdippen sätter in är moderaterna mer benägna att dämpa blodsockerfallet med en frukt, medan socialdemokrater oftare väljer macka eller godis.

Alliansens väljare minst intresserade av miljö – rödgröna slänger bröd när det är få skivor kvar

Bröd går annars hem i båda politiska läger, 80 % av alliansens väljare och 75 % av de rödgröna uppger att de ser till att alltid ha bröd hemma. Det leder dock till en del svinn – 21 % av allianssympatisörerna och 17 % av de rödgröna väljarna uppger att de slängt bröd den senaste veckan. Trots det säger 77 % av alliansens väljare och 68 % av de rödgröna dito att de inte har dåligt samvete över sitt brödsvinn. I Sverige slänger vi uppskattningsvis 56 kilo fullt ätbar mat per person och år*** och av de stora livsmedelsgrupperna bröd, grönsaker, mjölkprodukter och pasta och ris är det alliansväljare som oftast kastar mat, något som skulle kunna förklaras av att denna grupp säger sig vara mindre intresserade av miljön än rödgröna väljare – 27 % mot 17 %.

Anledningarna till just brödsvinnet varierar, 15 % av de rödgröna väljarna slänger bröd för att det är få skivor kvar i påsen och 18 % av alliansväljarna för att de har köpt nytt bröd. Och trots att en majoritet av allt bröd går att äta fram till bäst före datumet uppger 17 % av de rödgröna sympatisörerna och 18 % av alliansens att de slänger bröd för att de tycker att det har gått för många dagar sedan bakdagen. Pågen, som sedan 70-talet har arbetat med att minska sitt eget brödsvinn finns därför på plats i Almedalen. För att visa att man inte behöver slänga bröd bjuder man på de olika partiernas favoritmackor – på bröd som närmar sig bäst före-dagen.

-  Det tas många viktiga beslut i Almedalen och att inte bidra till brödsvinnet borde vara ett sånt. Med våra ”vintagemackor” vill vi visa att bröd som närmar sig bäst före-dagen fortfarande är gott, säger Boel Lagerwall, kommunikationschef på Pågen.

Pågen bjuder på ”vintagemackor” i Almedalen

Pågens bröd håller ända fram till bäst före-dag och under Almedalen finns man därför på plats för att bjuda på olika partiers favoritmackor – på bröd som närmar sig bäst före-dagen. Vintagemackorna bygger på de mest valda påläggen och brödsorterna hos Moderaterna, Socialdemokraterna och Miljöpartiet. De tre mackorna som Pågen kommer att bjuda på i Almedalen är: Sossemackan med ägg och kaviar, Miljöpartistmackan med färskost och avokado samt Moderatmackan med leverpastej och gurka. Politikermackorna delas ut runt frukosttid och strax innan partiledartalen mellan den 2a och 3e juli. Håll utkik efter Pågencyklarna i Visby.

Pågens brödåtervinning
Vi svenskar slänger bort omkring 56 kilo mat varje år***. Bland maten vi kastar är bröd en av de största grupperna livsmedel. Pågen har arbetat med brödåtervinning sedan 70-talet, framförallt genom att icke-sålt bröd använts till djurfoder. Pågens interna kassaktioner görs till jäst och man tar därigenom hand om allt retur- och kassaktionsbröd.

Om Almedalen
Almedalsveckan i Visby ökar stadigt i omfattning sedan 1981, första året då samtliga riksdagspartier var på plats. Förra året besökte cirka 17 000 personer politikerveckan och 1818 seminarier anordnades. Detta att jämföra med 50 seminarier under 2001. Läs mer på http://www.almedalsveckan.info/15535

För ytterligare information, var vänlig kontakta:

Boel Lagerwall, kommunikationschef, 040 32 39 90, boel.lagerwall@pagen.se

* Resultaten kommer från två undersökningar bland svensk allmänhet som United Minds har genomfört på uppdrag av Pågen. Totalt genomfördes 1 064 intervjuer (18 år och uppåt) under perioden 13 juni till 19 juni 2013, respektive 1548 intervjuer (16 till 80 år) under perioden 16 februari till 27 februari 2012. Datainsamlingen i båda undersökningarna genomfördes via digitala enkäter distribuerade via e-post. Svaren har insamlats i riksrepresentativa kvoter med avseende på kön, ålder och regional spridning.

**Bortsett från de klassiska påläggen smör, ost, skinka och tomat

*** Uppgift från Livsmedelsverket, rapport 4 – 2011, Livsmedelssvinn i hushåll och skolor – en kunskapssammanställning

Pågen AB är Sveriges ledande bageri. Vi är ett familjeföretag vars bagartradition började redan 1878. Varje dag förser vi brödälskare över hela Europa med Pågen® bröd, Gifflar™ och KRISPROLLS® skorpor. Vi omsätter 2,6 miljarder SEK och har 1400 medarbetare som bakar med kärlek. Läs mer på www.pagen.se