Produktåterkallelse: Pågen God Form och Pågen Lantgoda

Pågen återkallar idag, den 25 november, Pågen God Form och Pågen Lantgoda med bakdag från 101027 till 101123. Bröden har sålts i Sverige, Finland, Danmark och Norge. Bröden kan innehålla spår av jordnötter, som kan ge allergiska reaktioner.

– Vi ser mycket allvarligt på det inträffade och återkallar produkten från marknaden. Vi analyserar just nu hur detta kan ha inträffat. Vi hanterar inte jordnötter i våra bagerier och har också mycket strikta rutiner för våra leverantörer vad det gäller hantering av jordnötter, säger Peter Bruun, VD för Pågen.

Den fullständiga analysen tar några dagar. Pågen har bytt ut råvarorna som bröden bakas av och kommer att göra ytterligare tester.

– Vi vet inte hur många bröd som har nått konsumenterna. Vi vill därför uppmana alla jordnötsallergiker att vara vaksamma. Vi vet att många fryser sitt bröd och därför uppmanar vi även konsumenter som köpt bröden att titta i frysen, säger Peter Bruun.

Följande produkter är berörda:
Pågen God Form och Pågen Lantgoda
Bröden har bakdag från 101027 till 101123 Konsumenterna är välkomna att skicka in brödets påse och får full ersättning, både för brödet och för porto.

Pågen AB
Konsumentforum
SE-200 41 Malmö

Konsumenter med frågor kan också vända sig direkt till
Pågens Konsumentkontakt: 040-32 36 42

För ytterligare information kontakta:
Peter Bruun, VD på Pågen, 040 32 36 51 eller
Peter Jonsson, vice VD på Pågen, 040 32 36 05

Pågen AB är Sveriges ledande bageri med en marknadsandel på 35 procent av mjukt bröd. Med ett välkänt varumärke, ett attraktivt sortiment och en effektiv sälj- och serviceorganisation har vi en stark tillväxt i Sverige och övriga Norden. Dessutom en omfattande export med Frankrike som viktigaste marknad. Vi omsätter SEK 2,7 miljarder och har ca 1400 medarbetare. Med livsglädje som vårt uttalade kärnvärde och med omtanke, entusiasm och stolthet som våra bärande ledord – Pågen bakar med kärlek – är vi övertygade om att förverkliga vår vision, att skapa Nordens kvalitativt ledande livsmedelsföretag. Läs mer på www.pagen.se.