Papyrus utvecklar e-handeln på nätet och i mobilen

1985 var Papyrus först i Europa med att erbjuda sina kunder e-handel. Nu driver företaget åter utvecklingen och presenterar en ny förbättrad webbshop där kronan på verket är en tjänst för e-handel i mobilen.

Idag, torsdag 28 oktober, är det premiär för Papyrus nya, förbättrade webbshop papyrus.com/se. En effektiv sökoptimering och tydligare produktöversikt är några av nyheterna, men främst är den nya sidan anpassad för mobilen vilket gör det möjligt för kunden att lägga in beställningar samtidigt som han eller hon inventerar lagret eller förrådet. Leif Hammarberg, Försäljningsdirektör på Papyrus Sverige, tror att detta är framtiden.

- Allt tyder på att mobilen kommer att bli ett viktigt verktyg för e-handel i framtiden. Mobiltelefonerna blir alltmer lika små datorer och vi använder dem i allt större utsträckning till annat än att prata i. E-handel i mobilen är därför en idé vi tror starkt på, vilket gör det är extra kul att vi redan idag kan erbjuda våra kunder denna funktion, säger Leif Hammarberg

Till grund för Papyrus nya e-handel ligger en noggrann analys av kundernas behov men också av hur man idag söker information på nätet. Med den förbättrade lösningen får kunderna en e-handel som ligger i framkant ur många aspekter. Förutom att det går att lägga in beställningar direkt via mobilen innehåller den nya e-handelsslösningen en så kallad AJAX-sökning som gör det möjligt för användaren att snabbt hitta rätt produkt. Andra funktioner som ska underlätta de dagliga inköpen är lättillgänglig statistik över inköp, fakturor och inköpslistor där användaren enkelt kan spara och repetera beställningar.

SCB:s senaste rapport om svenska företags IT-användande visar att e-handel är den dominerande kanalen när det gäller inköp inom business to business. Papyrus har länge arbetat aktivt med e-handel. Faktum är att de var först i Europa att erbjuda kunderna elektronisk handel 1985. Idag sker över 40 procent av alla Papyrus beställningar via nätet och det går att se en tydlig trend att antalet e-kunder ökat markant de senaste åren.

Den nya e-handelslösningen är utvecklad av Network, Papyrus interna IT-bolag och kommer på sikt att finnas i alla länder där Papyrus bedriver sin verksamhet.

- E-handeln är en oerhört viktig del i vårt arbete på Papyrus. Våra ambitioner är att fortsätta att leda utvecklingen inom detta område och vi arbetar ständigt med att utveckla existerande lösningar, säger Erik Jorpes IT-manager E-business på Network.

Kontakt Papyrus Sverige AB

Leif Hammarberg, Försäljningsdirektör Förbrukningsvaror
Telefon +46 705 874474
E-post leif.hammarberg@papyrus.com

Kontakt Papyrus Network

Erik Jorpes, IT Manager E-business
Telefon +46 703 271060
E-post erik.jorpes@papyrus.com

Papyrus är Nordens marknadsledande grossist av papper och förbrukningsvaror. Med ett brett sortiment, pålitliga leveranser, stort miljöengagemang och välutvecklad e-handel underlättar Papyrus vardagen för företag och organisationer inom både privat och offentlig sektor. Bolaget har 310 anställda och en omsättning på 1.8 miljarder SEK. Papyrus lager finns på fem olika platser i Sverige med en sammanlagd yta av 60.000 kvm. Huvudkontoret ligger i Mölndal.

• webbshop i mobilen
  • webbshop