Besökssuccé i Parken Zoo under påsk - tredubbling av antal gäster och omsättning

Påsköppna Parken Zoo blev en riktig fullträff. En tredubbling av antal gäster och entréomsättning blev resultatet efter tjuvstartade öppettiderna. Rytande dinosaurier, alla vårnyfikna djur och, förstås, det härliga vädret, bidrog till succén. En annan pubikfavorit blev de Asiatiska vildhundarna, som fick träffa gästerna för första gången.

”Vår tjuvstart på säsongen blev en succé över förväntan”, säger Irja Bäckström, vd Parken Zoo. ”4166 gäster besökte djurparken för att njuta av det fina vädret och ledigheten, en tredubbling mot senaste påsköppet. Entréomsättningen från påskhelgen blev 373 tkr mot budgeterade 119tkr. Självklart hoppas vi våren fortsätter med samma positiva anda och att allt fler upptäcker att det hos oss alltid finns något nytt att lära, endast en dagsutflykt bort”.

Förutom den nya rörliga och rytande dinosuarieuställningen visade de nyfikna Asiatiska vildhundarna upp sig för första gången för besökare i solskenet. Rödhunden, eller dhol som den också kallas, har en ovanlig repertoar av läten som närmast kan beskrivas som tjatter, gnäll, pil, vissel och morr. En spännande art som direkt blev en publikfavorit.

För mer information och intervjuer, kontakta.
Irja Bäckström, vd Parken Zoo Eskilstuna, 016-100 100, irja.backstrom@parkenzoo.se

Fakta i siffror

• Antal gäster 2012   1147
  • Antal gäster 2013  0 (inget påsköppet detta år)
  • Antal gäster 2014   4166   Budgeterat antal gäster 1400
  • Entréintäkter efter påskhelg 373 tkr mot 119tkr i budget

Fakta Asiatisk vildhund

• Den asiatiska vildhunden, rödhunden, eller dholen som den också kallas, lever i flockar med en klar hierarkisk ordning. Flocken består oftast av 5–12 individer med en dominant hona och en dominant hane och det brukar vara fler hanar än honor i en flock.
  • Bytesdjur kan väga upp till 10ggr så mycket som de själva då de jagar i grupp. Bytet är ofta hjortdjur.
  • De asiatiska vildhundarna simmar bra och driver ibland ner sina byten i vatten under jakten.
  • Asiatiska vildhundar har en ovanlig repertoar av läten som närmast kan beskrivas som tjatter, gnäll, pip, vissel och morr.
  • De största hoten mot arten är habitatförstörelse och fragmentering av deras livsmiljö och brist på bytesdjur. Även tjuvjakt och sjukdomar som överförs från tamhundar är ett problem i vissa områden.
  • Parken Zoo deltar i det europeiska avelsprogrammet för bevarande av arten.

Pressfoto fritt för press att använda ange Foto:Parken Zoo  Bildtext: Erik Jansson får en oväntad dusch under påskbesöket på Parken Zoo. Foto: Parken Zoo. Fler pressbilder på Asiatiska vildhunden finns via länken här> http://www.mynewsdesk.com/se/parken_zoo/latest_media

• dinosaurier
  • succé
  • påsk