Inspirationsresa till YesBox för innovativa Partilleelever

Inspirationsresa till YesBox för innovativa Partilleelever

Kommunens näringslivsenhet och utbildningsförvaltningen bjuder Partille Gymnasiums UF-företagande elever på en inspirerande halvdag på YesBox – Göteborgsregionens nya mötesplats för nyföretagare, entreprenörer och innovatörer med spännande affärsidéer.

– Vi vill erbjuda en skola på riktigt till våra elever, visa på möjliga vägar framåt och rusta dem för framtidens arbetsmarknad. Tidiga kontakter med näringslivet bidrar till att vidga elevernas vyer och tankar om hur och med vad de kan jobba i framtiden, säger Marieke Wolter, näringslivsansvarig i Partille kommun som sytt ihop en fullmatad bussresa till YesBox för de UF-företagande eleverna.

Häng med våra UF-elever till YesBox!

Media är välkomna att följa på bussturen för att träffa Partille Gymnasiums UF-elever för att höra mer om deras företagsidéer och för att upptäcka YesBox i Gamlestadens fabriker i Göteborg. Bussen avgår från Kulturum den 25 oktober klockan 8.30 och vänder åter till Partille klockan 11. Reservera plats på bussen genom Marieke Wolter. E-post: marieke.wolter@partille.se

Öppet hus på Partille Gymnasium

Den 26 oktober är det dessutom öppet hus på Partille Gymnasium för elever och andra som vill veta mer om de program som erbjuds och om möjligheten att driva UF-företag som en del av studierna.

Få fler att ta steget till företagande

Till Yesbox ska vem som helst kunna komma med en affärsidé som man vill utveckla vidare, bolla med andra och få professionell stöttning för att ta nästa steg. Verksamheten drivs av Business Region Göteborg i samverkan med Almi företagspartner, Connect Region Väst, Coompanion, Drivhuset, FramtidsFrön, Göteborgs uppfinnareförening, Ung företagsamhet och Venture Cup.

– Besöket på YesBox blir en kickstart för våra UF-elever. Elever i årskurs 2 på gymnasiet är också medbjudna för att inspireras att starta UF-företag nästa läsår, säger rektor Sofie Andrésen som håller ihop Partille Gymnasiums satsning på UF-företagande elever och tillsammans med ansvariga lärare och mentorer hänger med på bussen.

UF-företagande erbjuds på nationella programmen

Konceptet att låta skolelever driva företag är en processutbildning framtagen av organisationen Ung Företagsamhet (UF) som ger elever chansen att under ett läsår få förverkliga en affärsidé, lära sig om företagande och att få ett viktigt kontaktnät för framtiden.

Möjligheten att driva UF-företag erbjuds på de nationella programmen på Partille Gymnasium. I år har tjugofyra elever på gymnasiets bygg- och elprogram valt att driva UF-företag som en del av sin utbildning under läsåret.

– De tjugofyra eleverna är fördelade på totalt fem UF-företag med affärsidéer som på olika sätt berör de ämnen som de studerar på gymnasiet, säger Sofie Andrésen.

Specialdesignade hus till robotgräsklippare

Två av UF-företagen – ”Allt inom data UF” och ”Laxens data och tele UF” – drivs av elever på Partille Gymnasiums el-program. De tre andra UF-företagen sköts av elever på bygg-programmet. Ett av de företagen saknar ännu ett namn. De två andra heter ”Svensk snickartjänst UF” och ”Småhus UF”.

– Det sistnämnda UF-företaget har tagit fasta på trenden med robotgräsklippare och designar och bygger småhus till gräsklipparna som matchar ägarens bostadshus.

Möte med riktig företagare

Det fullmatade programmet börjar direkt på bussen med information om Partille kommuns service till företagare och om vad Nyföretagarcentrum i Partille kan hjälpa till med. Därefter följer studiebesök på YesBox och workshop med Ung Företagsamhet om entreprenörskap innan det är dags för att rulla tillbaka till Partille.

– Vi nyttjar tiden maximalt. På hemresan får eleverna möjlighet att ställa frågor direkt till företagaren Caroline Fossto. Hon drev ett UF-företag när hon gick på gymnasiet och är numera är vd på Städarna AB, berättar Marieke Wolter.