PayEx förvärvar WyWallet

PayEx förvärvar 4T Sverige AB av de fyra mobiloperatörerna Telia, Tele2, Telenor och 3 Sverige, och blir därmed ny ägare till betaltjänsten WyWallet. I och med förvärvet utökar PayEx sitt heltäckande utbud mot både konsumenter och handlare.

WyWallet lanserades sommaren 2012 av de fyra mobiloperatörerna i bolaget 4T Sverige AB.
Med fler än 1,5 miljoner konsumenter och flera tusen anslutna handlare har betaltjänsten blivit en ledande aktör inom mobila betalningar i Sverige. Tjänsten används i stor utsträckning för snabba och enkla betalningar för digitala tjänster, för massröstning och av välgörenhetsorganisationer för donationer. WyWallet växer även som betalsätt vid handel på nätet, i fysisk butik och vid överföringar mellan privatpersoner.
Tjänsten WyWallet, som till stor del utvecklats och levereras av PayEx, gör det möjligt för användaren att handla och överföra pengar på ett enkelt och säkert sätt i alla kanaler.

Mobila betalningar är ett viktigt satsningsområde för PayEx och när möjligheten att förvärva 4T Sverige med tjänsten WyWallet uppstod, var det både naturligt och spännande för oss att utvärdera det. Vi ser ett stort värde i tjänsten med tillhörande kund- och handlarbas som byggts upp, säger Raymond Klavestad,Vice President Product & Business Development och ny styrelseordförande i 4T.

Användaren av WyWallet kommer inte att märka av ägarbytet; anslutna handlare och konsumenter kommer även i fortsättningen att kunna ta betalt och betala som idag. I samband med affären har ett samarbetsavtal upprättats mellan den nya ägaren PayEx och Telia, Tele2, Telenor och 3, som innebär att WyWallet kommer att fortsätta erbjuda betalningar via mobiloperatörernas fakturor.

WyWallet har en sund och solid affär med SMS-betalningar som en viktig grund att stå på. Mobila betalningar är ett område där vi med vår kompetens och distributionskraft kan tillföra mycket. Vi ser en stor potential för betaltjänster i mobilen. I och med förvärvet kan vi vidareutveckla tjänsten och ta tillvara intresset hos WyWallets stora och stadigt växande kundbas, avslutar Raymond Klavestad.

- Det känns mycket bra att 4T får PayEx som ny ägare, de besitter den expertkompetens som behövs för att vidareutveckla tjänsten WyWallet och ta den mobila betalaffären till nästa nivå. Samarbetsavtalet gör att våra kunder enkelt kan fortsätta använda tjänsten och att vi som operatörer fortsatt får intäkter från WyWallet, säger VD:arna för mobiloperatörerna Tele2, Telenor Sverige, Telia och 3 Sverige i en gemensam kommentar.

Raymond Klavestad, VP Product & Business Development PayEx
Mail: raymond.klavestad@payex.com