Svenska superskridskons succélansering på nätet -  kan bli ny standard, säger hockeystjärnorna

Svenska superskridskons succélansering på nätet - kan bli ny standard, säger hockeystjärnorna

Det svenska bolaget Flow Motion Technology är kanske mest kända för sin revolutionerande Marsblade inline-skena som används av flera av världens bästa ishockeyspelare i träningssammanhang. Spelare som Max Pacioretty (kapten i Montreal Canadiens), Henrik Zetterberg, Nicklas Bäckström och bröderna Sedin är några av spelarna som förbättrat sin skridskoåkning med hjälp av innovationen. Nu har bolaget efter flera års utveckling också tagit fram en revolutionerande is-skena baserad på samma teknologi.

- Is-skenan är bättre på allt, säger Per Mårs som är uppfinnare av teknologin. Den svänger snabbare, ger ett längre skär och är mer energieffektiv.

Henrik Zetterberg och Nicklas Bäckström är två av dem som lovordar produkten. Båda lyfter fram att is-skenan både ger bättre balans och mer kraft. Den lilla rörelsen som finns i chassit gör också att åkningen känns mer naturlig (se tester nedan).

Is-skenans förträfflighet verifieras dessutom av flera av världens bästa skridskocoacher.
- Det här påminner om när carvingskidan slog igenom i alpinsporten, säger Dusan Kralik som tränar flera NHL-stjärnor som exempelvis John Tavares och P.K. Subban.
- Det här kommer att revolutionera skridskoindustrin, säger en annan NHL-meriterad skridskocoach.

Spelare och coacher är överens om att skridskoteknologin kan bli en ny standard.
- Vi är övertygade om att alla stora varumärken i hockeyindustrin kommer att använda sig av Flow Motion Technology inom några år. Så mycket bättre är den. Vår målsättning är att licensiera ut den patenterade teknologin för att nå en snabb spridning, säger Hans Victor, VD i bolaget.

Bolaget genomför just nu en smyglansering via Kickstarter och mottagandet har varit minst sagt succéartad. Bolagets mål om en försäljning på ca 700 000 kr uppfylldes redan andra dagen av kampanjen som pågår i ytterligare 30-dagar.

Pavel Barber med över en halv miljon hockeytokiga följare på nätet instämmer i hyllningskören i den film han publicerat på Youtube (se länk nedan).

Frånvaron av innovation inom skridskoindustrin har uppenbarligen skapat ett stort sug efter något nytt.

- Inget har hänt på över 30 år, säger Per Mårs och ler när han läser alla positiva kommentarer från spelare och coacher från runtom i världen.

För mer information om produkten, kampanjsidan och skridskotester, se länkar nedan:

Kickstarterkampanj:

Henrik Zetterberg (Detroit Red Wings):

Nicklas Bäckström (Washington Capitals):

Marcus Johansson (New Jersey Devils):

NHL power skating coaches:

Pavel Barber - testar Marsblade Ice Holder: https://youtu.be/i5XpfrAYJN0

Kontakt:

Per Mårs, uppfinnare av Flow Motion Technology, 070-328 88 35, per@marsblade.com
Hans Victor, VD, 070-232 91 92, hansvictor@marsblade.com

Om Flow Motion Technology AB (tidigare Marsblade)

Flow Motion Technology utvecklades ursprungligen för att förbättra ishockeyspelares försäsongsträning och bolaget har för detta ändamål lanserat sin första produkt under varumärket Marsblade. Under utvecklingen av teknologin upptäcktes fördelar för ytterligare produktkategorier såsom andra inlineprodukter, is-skridskor och skidbindningar. Teknologin, som bygger på en gungfunktion, ger såväl högre komfort som prestanda genom bland annat snabbare svängar och ett mjukare och mer följsamt rörelsemönster. Bland bolagets delägare finns 20 professionella ishockeyspelare.

Peak Innovations uppdrag är att öka förutsättningarna för att idéer inom sport, turism och friluftsliv blir innovationer, som i sin tur blir företag eller utvecklar företag som erbjuder tjänster eller produkter. Peak Innovation finansieras av VINNOVA, Region Jämtland Härjedalen, Mittuniversitetet och Åre Kommun och är en partner som erbjuder kontakter, kunskap och drivkraft för forskning och affärsutveckling.