Anna Benson, författare av "Blå kokboken 2" tillsammans med Edouard Cointreau, grundare och president samt ordförande i Gourmand Awards internationella jury. Foto: Pelle Agorelius

Nu börjar Jakten på världens bästa kokböcker 2019

Gourmand Awards bjuder in svensk matmedia till den prestigefyllda internationella årliga tävlingen som brukar kallas 'Kokböckernas Oscargala', men som i själva verket är mer inspirerat av de olympiska spelen och den vänskapliga internationella andan som genomsyrar dessa. Förra året deltog hela 216 länder.

Deltagandet i Gourmand Awards är kostnadsfritt och gäller allt inom kokböcker och matmedia från Sverige som är publicerat mellan 15 november 2018 och 15 november 2019. Anmälningsformulär finner du här.

Den internationella juryn tar dessutom tacksamt emot även outgivna svenska kokböcker till bedömning.

- Det är nu 20 år sedan jag delade ut de första nationella kokbokspriserna i Sverige. Med utmärkelser för 'bäst genom 10 år, 1989 - 1999', säger Edouard Cointreau, grundare och president samt ordförande i Gourmand Awards internationella jury. Redan då, 1999, var det tydligt att Sverige stack ut med världens högsta utgivning av mat-och dryckesböcker, per capita, i världen. Mycket har förändrats sedan dess, kokböcker är design, fotokonst och toppmodern kommunikation idag. Inte minst på klimatområdet, men även i företagsvärlden och inom diplomatin. Dryckesböcker är ett särskilt område Sverige utmärker sig på med stora framgångar internationellt.

Den 17 december uppmärksammas särskilt de svenska Gourmand Awards-bidragen som får titeln 'Winner – Sweden' för året som därmed nomineras att tävla internationellt, och går vidare mot världsfinalen i kampen om titeln Best in the World i sin respektive kategori.

- Vi konstaterar ett stort intresse för Gourmand Awards i hela världen, säger Pelle Agorelius från Grythyttan, som sedan många år tillbaka är svensk samarbetspartner för Gourmand Awards.

Pelle Agorelius, som driver Saxhyttegubben i Grythyttan tillsammans med sin hustru Ewa, säger fortsättningsvis:

- Det glädjer mig dessutom särskilt nu att få uppmärksamma de böcker som vinner respektive kategori i Sverige, dessutom tillsammans med Frankrikes Ambassadör David Cvach på det franska residenset i Stockholm, den 17 december.

Vid årets Gourmand Awards-finaler, som återigen gick av stapeln i Macao i Kina i juli, var det endast Frankrike och Kina som kammade hem fler topplaceringar än Sverige.

En av de mest uppmärksammade svenska vinnarna internationellt i år var Blå kokboken 2 av Anna Benson och 12 kända män. Ett klokt, personligt och värmande välgörenhetsprojekt som är en stor förebild för andra.

Utöver kopplingarna mellan mat och hälsa har också Sverige flera bidrag som når klimatfrågan, Arktis och den samiska kulturen. Association of World Reindeer Herders mötte upp med en stor delegation i Macao och lagade mat från Arktis på en scen samt deltog med forskare från flera olika universitet i samtal om kultur och klimatförändringar.

- Ingenting är viktigare för dagens ungdomar världen över än klimatfrågan, säger Pelle Agorelius. Hos urbefolkningarna runt om i världen, inte minst i Arktis, finns kunskaper och insikter om hållbarhet och cirkulär, grön, ekonomi. Genom Gourmand Awards nätverk och det officiella Frankrikes engagemang genom diplomatmöten såväl som kokboksmässor kan vi tillsammans ta vara på och utveckla förmågan att dela kunskap till fler i förändringstider som dessa. Matkultur är centralt i människors liv, oavsett var i världen man bor.

Läs hela den svenska vinnarlistan i Gourmand Awards 2018 Best In the World här

Sverige både producerar och säljer fortsatt fler kokböcker per capita än något annat land i världen.

- Det som kallas 'det svenska kokboksundret' är främjande i många stora frågor, säger Pelle Agorelius. Hög integritet och kvalitet i utgivningen bär frukt och böcker från Sverige översätts till många olika språk. Vi ser redan nu en rad fina böcker med svensk anknytning på den internationella scenen 2019, Vi har i Sverige oerhört många duktiga kokboksförfattare, fotografer, formgivare, kokboksförläggare och matmedia på TV, radio och webben. Sakkunskapen imponerar, inom allt från fermentering till drycker, hälsa och hållbarhet.

Edouard Cointreau säger avslutningsvis:

- Den internationella juryn scannar av och finner mycket som är intressant, men vi uppmanar alla svenska författare, utgivare och förlag att skicka ett exemplar av boken och fylla i vår anmälningsblankett. Vårt internationella bibliotek som tar emot dessa med varm hand och ställer dessutom ut böckerna i viktiga sammanhang, nu senast vid Gourmand World Summit på UNESCO i Paris i mars.

För mer information om Gourmand Awards, vänligen kontakta:

På engelska: Edouard Cointreau. Tel. +86 152 6535 5379. Mejl: edouardcointreau@vip.163.com

På svenska: Pelle Agorelius. Tel. +46 (0)70 646 75 77. Mejl: cookbooks@husmansbord.se

General Information

Entry Form