Pirelli väljer mjuka och mediumdäck för F1 på Spa

Formel 1-säsongen fortsätter i helgen efter tre veckors uppehåll med ett av säsongens tuffaste race: Belgiens Grand Prix på Spa-Francorchamps. Pirelli P Zero medium med vit dekor och P Zero mjuk med gul märkning är det däckval som gäller, en mjukare kombination än 2013 för att ge teamen större möjlighet att välja olika strategier. Med en banlängd på drygt 7 km bjuder Spa på årets längsta varv, en utmanande blandning av snabba rakor, fullfartskurvor, sträv asfalt och stora höjdskillnader som utsätter däcken för maximala påfrestningar.

Som om detta inte skulle räcka brukar också vädret vara milt sagt omväxlande, monsunliknande skyfall är en vanlig företeelse på denna pittoreska bana i Ardennerna. Allt detta ger hög risk för säkerhetsbilssituationer, då förmågan att reagera snabbt och dessutom kunna genomföra effektiva racestrategier är nyckeln till framgång. Ofta regnar det på en del av banan samtidigt som det kan vara snustorrt på en annan sektion. Detta innebär att mångsidigheten hos bil, däck och förare testas maximalt.

Paul Hembery, Pirellis motorsportchef: ”Spa är en av de riktigt episka banorna under året, dessutom en bana vi känner väl via 24-timmarstävlingen för GT-bilar. Viktigaste faktorn är att ha ett däck som kan anpassas till omständigheterna och som fungerar bra under de olika ban- och väderförhållanden vi brukar få här i Belgien. Trots att både slitage och effektförlust hos däcken traditionellt når höga nivåer på Spa – ett resultat av att stora mängder energi går genom konstruktionen – har vi kunnat nominera kombinationen mjuk och medium för första gången sedan 2011. Det mjuka däcket lär bli det populäraste valet under kvalet på grund av en betydande fördel i varvtid. Ett långt varv gör att strategierna kommer bli en viktig faktor i Belgiens GP: man kan vinna massor av tid på att välja rätt däck vid rätt tillfälle jämfört med många andra banor. Det här är en tävling där du under rätta förhållanden faktiskt har möjlighet att avancera från sista till första plats, något som alltid ger förutsättningar för ett riktigt spännande Grand Prix.”

Jean Alesi, Pirellis förarkonsult: ”Spa är helt enkelt den bästa banan när det gäller körglädje men den är också väldigt svår, både i vått och torrt. Ur däcksynpunkt är den riktigt krävande, asfalten är mycket sträv och däckslitaget brukar bli högt. När jag började köra hade vi speciella kvaldäck och det var faktiskt svårt att göra ett flygande varv utan att få blåsbildning i slitbanan mot slutet. När du nådde Bus Stop-chikanen strax innan depån var däcken i princip helt slut. Nu är det annorlunda eftersom däcken är mycket tåligare. Du kör med relativt låg downforce på Spa, annars får du inte fart på rakorna där du faktiskt tjänar mest tid. Det sträva underlaget är faktiskt en fördel i väta, något som ofta förekommer här. Även när det regnar finns det fortfarande rätt mycket grepp kvar.”

Banan ur däcksynpunkt

Nyckeln till Spa är att kunna ta hand om de stora krafter som däcken utsätts för, från alla riktningar. I Eau Rouge till exempel, då motorerna levererar maximal kraft och farten är runt 300 km/h, kör man igenom en kompression som ger ett tryck uppifrån på 1G, samtidigt som sidokraften uppgår till 5G. Detta sammantaget ger påfrestningar på däckets struktur och skuldra som inte har sin motsvarighet på någon annan bana under säsongen.

Mediumdäcket fungerar som bäst i lägre temperatur och är kapabelt att ge optimal prestanda även i kallare temperaturer, som ofta gäller på Spa. Det mjuka har högre arbetstemperatur och passar bättre i varmare väder. Det regnar visserligen ofta på Spa, men var faktiskt torrt under hela 24-timmarsloppet som gick för en månad sedan, liksom förra årets Belgiska Grand Prix.

Setupen med låg downforce som används under Belgiens GP påverkar ofta inbromsningarna. Med lägre marktryck under fartminskning ökar risken för låsta hjul, något som kan ge bromsplattor på framdäcken.

Vinnande strategi förra året var en tvåstoppare, Red Bulls Sebastian Vettel vann tävlingen från andra startruta efter två stints på mediumdäcken och en avslutande på den hårda gummiblandningen. Lotusföraren Romain Grosjean slutade åtta efter att ha gjort endast ett stopp.

Mer information om Spa-Francorchamps och de unika påfrestningar som denna klassiska bana  ger på däcken finns på denna nyproducerade 3D-video från Pirelli. Som vanligt kan den användas fritt i media.

Nyheter kring F1 och annan info från Pirelli hittar du också på vår webbplats.

• Motorsport

• spa francorchamps