Pirelli Winter Sottozero 3 testvinnare för premiumbilar

Pirelli utökar sitt vinterdäcksutbud med den tredje generationen av det odubbade däcket Winter Sottozero 3. Pirellis vinterdäck för högre hastigheter och europeiska väglag har redan godkänts som originaldäck på några av världens mest prestigefyllda bilmärken. I internationella bilmedier har Sottozero 3 blivit testvinnare för sina säkra vägegenskaper i vinterväglag.

Den nya Winter Sottozero 3 är ett extremt högpresterande däck för premiumbilar med medelstora till stora motorer, som är framtaget för att betona de sportiga egenskaperna hos bilarna. Det nya däcket har tagits fram i nära samarbete mellan Pirelli och några av de mest prestigefyllda biltillverkarna i världen.

Därför finns också Pirellis nya vinterdäck redan som originalutrustning på toppmodeller från några av de mest kända prestigebilarna, såsom Lamborghini, Maserati, McLaren och Mercedes AMG.

Det nya däcket har testats i extrema vinterförhållanden i Italien, Österrike, Sverige, Finland och Nya Zeeland. Winter Sottozero 3 är konstruerad med 3D-sajpningar för att fånga upp mer snö och ge bättre grepp på snöiga väglag. Avtrycket mot vägen har också utökats, vilket gjort att väggreppet förbättrades i alla vinterförhållanden.

Det som i hög grad har förbättrat däckets prestanda är en ny och innovativ gummiblandning som Pirellis laboratorier har utvecklat, med så kallade optimerade polymerer som förbättrar de mekaniska, termiska och dynamiska egenskaperna hos gummit. Detta har gjort att väghållningen har blivit ännu bättre även på våta och isiga ytor, samtidigt som däckets övriga köregenskaper har ökat.

Profilen på nya Winter Sottozero 3 har designats för att ge längre livslängd, dels med jämnare och större kontaktyta mot vägbanan men även genom rundade skuldror som släpper ut större mängder vatten. De grova spåren i slitbanans däckmönster är annan nyhet i däcket som också ser till förbättra dräneringen och minska riskerna för vattenplaning.

Pirellis nya europeiska odubbade vinterdäck (i dimensionen 225/50R17 98V) utnämndes till ”Bästa däck” av åtta testade i den tyska motortidningen Auto Bild Sportscar, med höga betyg för broms och väghållning på vått underlag, grepp på snö och lågt rullmotstånd.

Den välkända tyska publikationen Auto Motor und Sport gav Sottozero 3 betygen ”Rekommenderas" och "Starkt rekommenderad". Sottozero 3 finns i storlekarna från 16 till 21 tum, och i 11 olika Run-flat-versioner.

För mer information, kontakta: Lars-Ola Nordqvist, Pirelli PR, lars@comvision.se, +46 70 689 11 20 För högupplösta bilder, kontakta Elin Norlin, elin@comvision.se, +46 70 279 86 40

• sottozero 3
  • winter sottozero 3