Pirellis vinterdäcknyheter 2014: Nytt transportdäck och fler dimensioner Ice Zero

Pirelli lanserar inför vintersäsongen ett helt nytt däck för transportsegmentet, Carrier Winter, och 46 nya dimensioner av det nya nordiska vinterdubbbdäcket Pirelli Ice Zero.  Övriga vinterdäck har genomgått en del uppdateringar 2014. Pirellis hela sortiment av dubbade vinterdäck har testats av det oberoende testinstitutet Test World som verifierar att kraven för de nya nordiska dubbreglerna uppfylls.

PERSONBILAR
Pirelli Ice Zero – testvinnare i fler dimensioner
Det nordiska dubbdäcket Pirelli Ice Zero introducerades 2013 och har sedan dess placerats i testtoppen i flertalet däcktester i Norden. Till årets vintersäsong utökas sortimentet med 46 nya dimensioner. Ice Zero är utvecklad med ny dubbteknologi, “Dual Stud Technology”, en dubbelt så stor dubbform och ett längre dubbstift i volframkarbid som ger effektivare grepp, högre prestanda och säkerhet. I Norden levereras Ice Zero i 69 dimensioner från 15 till 22 tum till personbilar, fyrhjulsdrivna bilar och SUVar.

Ice Control – tvåa i test
Ett nordiskt dubbfritt vinterdäck från Pirelli som placerat sig topp-två i oberoende tester. Ett tyst och komfortabelt däck med höga prestanda på snö och is. Däcket uppvisar goda egenskaper även på vått och torrt väglag och kompromissar inte med komforten.

Winter SottoZero 3  –  odubbat för hög hastighet
Tredje generationen av Pirellis populära odubbade vinterdäck för högre hastigheter och europeiska väglag sitter som originaldäck på några av världens mest prestigefyllda bilmärken. Har testats i extrema vinterförhållanden i Italien, Österrike, Sverige, Finland och Nya Zeeland. Winter Sottozero 3 är konstruerad med 3D-sajpningar för att fånga upp mer snö och ge bättre grepp på snöiga väglag. Avtrycket mot vägen har också ökats, vilket gjort att väggreppet förbättrats i alla vinterförhållanden. Sottozero 3 finns i storlekarna från 16 till 21 tum, och i 11 olika Run-flat-versioner.

Winter SottoZero serie II – perfekt för sportbilar
Kvalitativa vägegenskaper och kort bromssträcka på snöbelagda och våta underlag. Bekväm styrkänsla, goda säkerhetsmarginaler vid vattenplaning, lågt rullmotstånd. Det perfekta valet för sportbilar och ”top end” bilar, ger balanserade prestanda, säkerhet och respekt för miljön. Däcket kännetecknas av lågt rullmotstånd och låg ljudnivå, vilket ökar komforten i kupén. 16-20 tum.

Winter SnowControl serie 3 – odubbat europeiskt däck
Centraleuropeiskt odubbat vinterdäck. Utmärkt grepp och bromsning på snöiga underlag. Hög stabilitet i sidogrepp. Finns från 14-16 tum. Tack vare optimerad design på slitbanemönster och rundare profil, ger däcket högre dragkraftsförmåga på snöiga underlag. Utmärkt våt- och snöprestanda och utmärkta egenskaper i väghållning och stabilitet även på torra väglag.

Winter Carving Edgedubbdäck med dragkraft
Dubbdäck med hög grad av dragkraft och mönsterstyvhet, förbättrad och snabbare evakuering av vatten och slask vilket minimerar vattenplaningsrisk. Utmärkt grepp och bromsning på snöiga/isiga vägförhållanden. Utmärkt på nysnö, däcket har ett riktat slitbanemönster med optimerad dubbhålsdesign. Detta gör att dubbarna sitter längre på däcket och förbättrar akustisk komfort. Från 13-20 tum.

TRANSPORTFORDON
Pirelli Carrier Winter – transportdäck med ökad livslängd och prestanda

Det nya transportdäcket Carrier Winter garanterar optimal säkerhet i kallt väder, längre livslängd och förbättrade prestanda på våta underlag, egenskaper som svarar perfekt till de höga krav som professionella transportförare idag ställer. Carrier Winter-sortimentet säsongen 2014-2015 kommer att vara tillgängligt i 22 storlekar från 14 till 16 tum. Målet är att bli marknadsledande inom sitt segment i Europa.

Chrono Winter – exceptionella prestanda
Ett dubbdäck för kommersiella mindre fordon och användning i alla vinterförhållanden. Regn, is eller smältsnö, Chrono Winter ger exceptionella prestanda i alla typiska vinterförhållanden även vid full belastning. Det riktade slitbanemönstret ger utmärkt väghållning på snöiga ytor och bra grepp vid inbromsning, även på is under kurvtagning. Däckbullret har reduceras, vilket ger en mer bekväm körning. 14-16 tum.

SUV
Scorpion Ice & Snow – för moderna SUVar

Designat för kraftfulla och moderna SUV:ar. Idealt för väganvändning och det sticker ut med sitt aggressiva och effektiva slitbanemönster, vilket säkerställer bra grepp och väghållning på både våta och torra underlag. Från 16-21 tum.

EKONOMI
Formula ice – lågpris-dubbdäck

Ett nytt lågpris-dubbdäck utvecklat och testat i norra Sverige. Säkra egenskaper på alla vintervägar. Finns även som dubbfritt, Winter, med en annan uppbyggnad för mildare vinterklimat.

• Biltrafik

• ice zero