Hamilton vinner Italiens Grand Prix

Mercedesföraren Lewis Hamilton vann Italiens GP på Pirellis hemmabana Monza, bara en halvtimmes färd från företagets huvudkontor i Milano. Hamilton vann efter att ha använt en enstoppstrategi där han startade på det vitmarkerade P Zero medium och sedan bytte till en uppsättning P Zero hårda däck med orange dekor för avslutningen av racet. Engelsmannen är nu totalt sjua på listan av de förare som vunnit flest GP:n och passerade i och med dagens resultat  förre världsmästaren och landsmannen sir Jackie Stewart. Hamilton fick en utmärkelse på prispallen för denna bedrift av Pirellis ambassadör Jean Alesi.

Den vinnande strategin användes av majoriteten av toppförarna, dvs alla i topp 10. Under ett av årets snabbaste GP:n där man förlorar runt 24 sekunder vid ett depåstopp, kunde förarna dra nytta av de båda gummiblandningarnas tålighet, med låg förlust av grepp och minimalt slitage - enstoppsstrategi var bästa taktiken att genomföra racet.

De första 10 på griden startade på mediumdäcket och Force Indias Nico Hulkenberg på 13:e ruta var längst fram av de som valt den hårda gummiblandningen från start. Tysken genomförde sin sista stint på hela 33 varv med det mjukare däcket. En annan förare som startade på hårda däck var Toro Rossos Daniil Kvyat, som efter en bestraffning stod längst bak, på 21:a startruta. Han körde sedan en första stint på 30 varv på den hårda gummiblandningen och hade med sitt annorlunda strategival chans på en poängplacering ända tills han fick bromsproblem på sista varvet.

Temperaturerna var aningen kallare under racet jämfört med tidigare under helgen, vid starten var lufttemperaturen 29 och bantemperaturen 44 °C.

Pirellis motorsportchef Paul Hembery: ”Hela helgen har både slitage och effektförlust i däcken hållit låg nivå hos båda gummiblandningarna, trots de höga hastigheterna och påfrestningarna på däcken när bilarna går över banmarkeringarna i hög fart här på Monza. Vi har sett toppfarter på över 360 km/h och givit publiken en bra show, vi har också helt sluppit blåsbildning i slitbanan, något som annars kan vara ett problem på den här banan. Gratulationer till Lewis Hamilton för hans andra vinst med våra däck här på Monza. Vi fick dessutom se mängder av spännande racing i höga farter längre ner i startfältet, ett bevis för bilarnas höga tekniska nivå och skickligheten hos den nuvarande generationen F1-förare.”

Längsta stint per gummiblandning: Medium, Nico Hülkenberg, 34 varv. Hårda däck, Sebastian Vettel, 35 varv.

Pirellis Truth-O-Meter: Vi förutsåg en enstoppstrategi med start på medium och byte till hårda däck på varv 23. Hamilton följde i princip denna taktik och gjorde sitt första stopp efter 25 varv, ett varv senare än teamkollegan Rosberg.

Nyheter kring F1 och annan info från Pirelli hittar du också på vår webbplats.

• Motorsport

• lewis hamilton