Lauri Hetemäki på European Forest Institute.

​BIOBASE: Viktigt med narrativ kring skogens förtjänster

Andra dagen av konferensen BIOBASE öppnade med vilka pengar som finns för investeringar, de miljömässiga fördelarna med brukad skog och vikten av att skapa ett narrativ kring skogens fördelar.

– Vi måste också börja mäta den biobaserade ekonomin. I dag missar vi ofta hur stor marknaden är och hur mycket skogsråvara som då behövs, säger Lauri Hetemäki på European Forest Institute.

Konferensen BIOBASE, en del av regeringens samverkansprogram kring cirkulär och biobaserad ekonomi, startade den andra dagen med en bred palett av inspel och insikter.

Bland annat höll Anna Ögren, 17 år som går på Strömbackaskolan i Piteå, ett brandtal om miljön, skogen och de känslor de väcker. Men också dess framtid, som hon anser kräver breda samarbeten. Hon finner hopp i saker som lignin och andra biobaserade produkter som ersättning för de fossilbaserade.

Carina Håkansson, vd på Skogsindustrierna berättade att skogen är en fantastisk solbaserad råvara.

– Sverige är ett land som består av 70 procent skog, där 80 procent brukas och där 1 procent avverkas varje år.

Sedan mätningarna startade på 1920-talet har virkesförrådet fördubblats.

– Det är den tillväxten som ger oss möjlighet att låta den biobaserade ekonomin växa, säger Carina Håkansson.

Hon berättar att nästan alla skogens produkter är återvinningsbara och tar dagstidningspapper vars fibrer kan återanvändas sju gånger.

– Genom fotosyntesen har det gröna kolet i stort sett ett helt kretslopp, säger Carina Håkansson.

Tomas Lundmark, professor i skogsskötsel på skogsfakulteten vid Sveriges Lantbruksuniversitet berättade mer om det svenska skogsbruket.

– Genom avverkningarna ser vårt skogslandskap är som en mosaik.

Det menar han är en förutsättning för att skogens tillväxt ska fortsätta och kunna bidra till att minska koldioxidhalterna och även ta upp denna koldioxid från fossil användning.

Han pekade också på skillnaden mellan brukad skog och naturligt tillväxt.

– Tillväxt är inte av naturen given, den sker genom att brukad skog inte har död ved. Skogs som växt naturligt har olika aktiviteter som ger ifrån sig koldioxid, bland annat nedbrytningsprocess av död ved som minskar gör att naturlig tillväxt knappt ger något koldioxidnetto överhuvudtaget. Då minskar det lagrade kolet när du avverkar.

Därför är det, menar han, viktigt att ha en större nettotillväxt som går att lagra eller avverka för att öka klimatfördelarna. Dessutom presterar åldrande skog sämre när det gäller upptag av koldioxid.

– Det viktigaste verktyget för att bruka hållbara skogar är att avverka. Vi måste vara medvetna om att tillväxten är grunden för biobaserade ekonomin, säger Tomas Lundmark och pekar på den utveckling i tillväxt som skett inom lantbrukssektorn.

– Det finns i dag inte tillräckligt med biomassa för att ersätta alla fossilbaserade produkter, säger Tomas Lundmark.

Lauri Hetemäki från European Forest Institute ansåg att det är dags att börja mäta den cirkulära ekonomin eftersom man i dag missar hur stor marknaden är och ur mycket skogsråvara som då behövs.

– Vi kan inte utgå från att bioekonomin är hållbar. Dessutom ska vi sluta ge fossilsubventioner och samtidigt öka vikten av priset på utsläpp av koldioxid.

Han lyfter vidare fram att det behövs ett narrativ kring skogens fördelar.

– För de som ser avverkning som att döda träd måste vi berätta om vikten av de biobaserade produkterna hur alternativen ser ut. Det ska göras av politikerna, säger Lauri Hetemäki.

Alexander Schenk, från European Investment Bank Group, berättade bland annat att de är icke vinstdrivande, större än Världsbanken och att de, förutom riskbedömning, kan ta i beaktande hur stora vinster ett lån skulle ge medborgarna inom EU.

– Pengarna tenderar att gå till de mest högljudda och det är vi inte i Sverige och särskilt inte norr.

Detta samtidigt som det finns pengar via den, så kallade Junker-planen, på 21miljarder Euro där risktagande är mindre viktigt.

– Vi kan bränna dessa pengar på tre år och med dessa utveckla många fler produkter för den här sektorn, säger Alexander Schenk.

Anna Ögren, eleven på Strömbackaskolan som höll tal, sammanfattar dagen:

– Jag tänkte mest på det Tomas Lundmark sa om att, för att kunna utveckla alla idéer som vi framtida generationer har måste vi ha medlen från de som är äldre. Men även om vi har idéer ska vi inte tävla utan samarbeta. Att, som han gjorde, förklara en så kort liten grej så sammankopplat är det vi måste göra. Vi måste komprimera allt i lärt oss under de senaste hundra åren och göra förändringen mot ett hållbart samhälle på kort tid, säger Anna Ögren efter att ha hört talarna i programmet.

BIOBASE är del av regeringens samverkansprogram kring cirkulär och biobaserad ekonomi. Sverige har antagit ett ambitiöst program för att ställa om landet från en linjär och fossilbaserad ekonomi till cirkulär och biobaserad ekonomi i linje med de internationella klimatmålen och målen i Agenda 2030. Regeringens samverkansprogram har som syfte att stödja omställningen genom att engagera alla delar i värdekedjorna. Ett viktigt syfte med programmet är att hitta lösningar för att fossilbaserade produkter ska ersättas med biobaserade.

PITEÅ SCIENCE PARK är ett utvecklingsbolag för kulturella och kreativa näringar och cleantech. Vår ambition är att vara en respekterad och uppskattad partner som fungerar som en drivande motor för innovationer och företagande.

Vårt uppdrag är att stötta entreprenörer, företag, studenter och forskare, för att skapa tillväxt i hela regionen. Vi gör det genom att driva klusterinitiativ och utvecklingsprojekt, erbjuda stöd för affärsutveckling och nyföretagande, samt skapa attraktiva mötesplatser.

GENOM INKUBATORN GO BUSINESS stödjer vi aktivt unga företag och idésprutor. Vi ger dem stöd och verktyg för att etablera sitt företag och växa.

STUDIO ACUSTICUM är ett av Norra Europas modernaste konserthus. Oavsett arrangemang kan vi erbjuda fullt anpassningsbara lokaler, den senaste tekniken, bra kringservice och akustik i absolut världsklass.