Under ForskarFredag och ForskarLördag kan barn och vuxna lära sig mer om vad forskning är och kan vara. Foto: Mikael Sundkvist

Forskning i fokus under ForskarFredag

Spännande forskning, roliga experiment och samtal med forskare. I helgen är det dags för vetenskapsfestivalen ForskarFredag i hela Sverige och såklart även i Piteå.

– Vi har oerhört mycket forskning i Piteå, och nu öppnar vi upp för fler att ta del av den, säger Sanne Renberg Nyström, Piteå Science Park.

Piteå är en forskningsintensiv ort, bland annat när det gäller ämnen som musik, ljud, energi och framtidens drivmedel. Under fredagen kommer elever från gymnasiet åka runt i Piteå och träffa företag och universitetet som satsar på eller håller på med forskning för att lära sig mer om det.

-Det är viktigt att eleverna vet vad som finns här, så att de som är intresserade av en framtid inom forskning vet att det finns många alternativ här hemma, säger Sanne Renberg Nyström.

Eleverna kommer besöka RISE Interactive, Luleå tekniska universitet, Senses Labs, PodComp, SWE-CIC, Smurfit Kappa, RISE ETC och LTU Green Fuels på plats hos dem.

Barnkultur och forskning på Science café

Under lördagen varvas barnkultur med forskning, och det finns aktiviteter för både vuxna och barn. Fika och läs tillsammans, pyssla eller gå på barnföreställningen Innanförskogen. Barnen kan vara med och dansa samtidigt som de vuxna lyssnar på forskare som berättar bland annat om barns inlärning.

-Du kan också prova att göra en egen stjärnkikare och hjälpa forskare att räkna stjärnor för att mäta ljusföroreningar, berättar Katarina Selin, Piteå Science Park.

Hela Europa forskar

Vetenskapsfestivalen ForskarFredag når ut i hela Sverige. På 27 orter kan stora och små besökare träffa forskare, prova på egna experiment, upptäcka ny forskning och lära sig mer om hur vardagen för en forskare egentligen ser ut.

- Under ForskarFredag kan alla som vill prata med forskare, lära sig mer om vetenskap och vad den har för roll i samhället, säger Lena Söderström, nationell samordnare för ForskarFredag på föreningen Vetenskap & Allmänhet.

Vetenskapsfestivalen ForskarFredag arrangeras den sista helgen i september varje år sedan 2006. Nationell samordnare är föreningen Vetenskap & Allmänhet. Evenemanget är en del av European Researchers’ Night, den europeiska vetenskapsfestivalen som når över en miljon besökare i över 370 städer i hela Europa.

För mer information och pressbilder:

www.forskarfredag.se eller kontakta Sanne Renberg Nyström

ForskarFredag lokalt: Sanne Renberg Nyström, Piteå Science Park, 070-387 39 69

ForskarFredag nationellt: Lena Söderström, Vetenskap & Allmänhet, nationell samordnare ForskarFredag 070-716 06 44, lena@v-a.se

ForskarFredag samordnas nationellt av den ideella föreningen Vetenskap & Allmänhet med stöd av AFA Försäkring, Carl Tryggers Stiftelse för Vetenskaplig Forskning, IKEM – Innovations- och kemiindustrierna i Sverige, Jacob Wallenbergs Stiftelse, Jernkontoret, Kungl. Vitterhetsakademien, LIF – de forskande läkemedelsföretagen, Oscar och Maria Ekmans Donationsfond, SULF – Sveriges universitetslärare och forskare, Sveriges Ingenjörer, Vetenskapsrådet, Vinnova, Wenner-Gren Stiftelserna och Åforsk, samt EU:s forsknings- och innovationsprogram Horisont 2020, GA 818421.

Piteå Science Park är en mötesplats för människor, tankar, kunskap och kreativitet. Vi skapar tillväxt i Piteå och Norrbotten genom att stötta företag, kulturaktörer, studenter och forskare som vill växa med andra. Vi är en kreativ och neutral innovationspartner som bistår med allt från resurser och finansiering till kompetens och ytor för samverkan. För tillsammans åstadkommer vi mer!