ForskarFredag digitaliserar sina evenemang över hela Sverige

ForskarFredag digitaliserar sina evenemang över hela Sverige

– Vi vill ge gymnasieelever en bredare bild av vad forskning är och kanske ge ett tips eller två på hur de kan tänka om de ska välja utbildning, menar Sanne Renberg Nyström som är en av arrangörerna för ForskarFredag i Piteå.

ForskarFredag är ett arrangemang som sker samtidigt i hela Europa. I år flyttades hela evenemanget från september till november på grund av rådande pandemi. Arrangörerna i Sverige menar att det är viktigare än någonsin att visa upp vilka alternativ som finns när det gäller utbildning och forskning. Därför lämpar sig de digitala arrangemangen väl, med tanke på att både yrkesverksamma och gymnasieelever får ta del av ett utbud från hela landets högskolor och universitet och företag som arbetar med forskning.

Jeanette Petersson som arbetar på RISE ETC är en av deltagarna under ForskarFredag i Piteå. När hon skulle välja utbildning sa alla till henne att hon skulle välja något hon var intresserad av.

– Problemet är att jag tycker att det mesta är roligt. Jag gillar inredning och sådant, men det ville jag inte jobba med. Jag valde därför något brett och det blev Civilingenjör.

I sändningen till gymnasieeleverna i Piteå kommer eleverna bland annat få träffa forskningsinstitut och universitet, testa nya sätt att uppleva smaker och dofter på och prata demokrati med riksdagens talman, Andreas Norlén. Allt lett av en programledare på plats i studio.

– Vi vill visa en del av all den forskning som sker här i Piteå och visa att forskare är vanliga människor med ovanligt spännande jobb, säger Sanne Renberg Nyström.

Vetenskapsfestivalen ForskarFredag startade 2006 som en del av den europeiska vetenskapsfestivalen European Researchers’ Night, och delfinansieras av EU:s Horisont 2020. I över 400 städer i hela Europa och närliggande länder erbjuds aktiviteter där allmänhet och forskare träffas. Förra året var 36 000 forskare och totalt 1,6 miljoner människor med.

För mer information och pressbilder, besök www.forskarfredag.se eller kontakta:

Sanne Renberg Nyström, Lokal projektledare ForskarFredag, Piteå Science Park, 070-214 58 07, sanne@piteasciencepark.se

Katarina Selin, Lokal projektledare ForskarFredag, Piteå Science Park, 070-560 92 50, Katarina.selin@piteasciencepark.se

Lena Söderström, Vetenskap & Allmänhet, projektledare ForskarFredag Sverige, 070-716 06 44, lena@v-a.se

Vetenskapsfestivalen ForskarFredag arrangeras av bland annat lärosäten, science centers, kommuner, regioner och museum. Evenemangen samordnas nationellt av föreningen Vetenskap & Allmänhet, VA, och genomförs med stöd av AFA Försäkring, Carl Tryggers Stiftelse för Vetenskaplig Forskning, IKEM – Innovations- och kemiindustrierna i Sverige, Jernkontoret, Kungl. Vitterhetsakademien, Oscar och Maria Ekmans Donationsfond, Rymdstyrelsen, SULF – Sveriges universitetslärare och forskare, Sveriges Ingenjörer, Vetenskapsrådet, Vinnova, Wenner-Gren Stiftelserna och Åforsk, samt av EU:s forsknings- och innovationsprogram Horisont 2020, genom Marie Sklodowska-Curie Actions, GA 955366.

ForskarFredag i Piteå finansieras av Framtidsbanken, Piteå kommun och EU-kommisionen.

Regioner