I juryn för Polarbröds Utstickarpris – Maja Frankel på Ashoka Scandinavia

I juryn för Polarbröds Utstickarpris – Maja Frankel på Ashoka Scandinavia

Vinnaren av Polarbröds nya årliga Utstickarpris utses av ett gäng utstickare. Där finns en världsmästare i armbrytning och en av Sveriges främsta hållbarhetsexperter. Där finns också grundaren för en digital videotjänst som också är ett stöd för de som kämpar för demokrati och yttrandefrihet i länder där den egna infrastrukturen försöker sätta stopp för deras yttranden. Och så Skandinavienchefen för världens största organisation för sociala entreprenör. Alla är de utstickare: modiga människor som går sin egen väg. Människor som visar hänsyn och handlingskraft, nytänkande och uthållighet.

Utstickarpriset är ett årligt pris, som ges ut för första gången i år. Vinnaren av Utstickarpriset belönas med en guldtacka 100 gram Bolidenguld. Begreppet utstickare är tätt kopplat till Polarbröds affärsverksamhet och används flitigt i Polarbröds bagerier. Utstickare är en stans som skär ut brödkakor ur degen. Utstickare lämnar ett avtryck i både degen och historien.

Namn: Maja Frankel

Yrkesroll: social entreprenör och tillträdde 2011 som Skandinavienchef på Ashoka, världens största organisation för sociala entreprenörer

Utstickande egenskaper: nyfiken, handlingskraftig, idérik och väldigt envis.

Vad är en utstickare för dig?

Det är en person som bryter mönster, som ser ett behov och inte ger sig förrän en stor förbättring skett kring det hon eller han vill förändra.  För mig handlar utstickare om personer som vågar tro på att vi kan förbättra samhället i det lilla och i det stora och som gör sig så viktig som man är för att åstadkomma förändringen.

En utstickare vet att vi kan lösa samhällsproblem och vet att vi alla har makt att komma med lösningar - och viktigast av allt – en utstickare använder den makten.

Varför behövs utstickare?

Jag tror vårt samhälle skulle stagnera utan människor som orkar och vill innovera och förändra. Alla stora samhällsförbättringar måste känts omöjliga och otänkbara innan de skedde.

För mig handlar det mycket om en mer optimistisk framtidssyn, det är vi människor som har skapat samhällen, strukturer och tankemönster – det måste ju betyda att det går att skapa om dem.

Margaret Mead tycker jag uttrycker detta på ett väldigt bra sätt: ”Never doubt that a small group of thoughtful, committed citizens can change the world. Indeed, it is the only thing that ever has”. Allt börjar hos den enskilda personen. Det tycker jag är hoppfullt.

Hur känns det när du träffar en utstickare? Vad händer då?

I mitt nuvarande arbete inom Ashoka – världens största organisation för världens ledande sociala entreprenörer – träffar jag dagligen personer som kan beskrivas som utstickare – de är sociala entreprenörer som inte bara har identifierat ett förbättringsområde och viger sitt liv åt att lösa det utan också ruckar på hela system.

En stor majoritet av dem jag träffar och som Ashoka väljer att stötta förändrar lagar och policys, det vill säga de får till en systemförändring, och framför allt så inspirerar de tusentals andra att våga använda sin makt att förändra. Det gör att jag känner mig glad och optimistisk.

Du är själv en utstickare – vilka tre goda råd har du till kommande utstickare?

1. Lita på dig själv och inte andra. Om jag skulle lyssnat på vad andra sagt skulle inget av mina projekt blivit av, inget av mina sociala företag startats eller ingen bok skrivits.

2. Att förändra innebär ofta motstånd, när det gör ont och går trögt brukar jag tänka att då vet jag i alla fall att vi ruckar på något här.

3. Att vara social entreprenör eller utstickare, det kräver hårt arbete, beslutsamhet, ibland sena nätter och det finns inga genvägar. Men när man går i mål blir det dubbel glädje. En bra idé kan ju vem som helst ha men att inte lyssna på undanflykterna för att genomföra den – det gör långt ifrån alla.

Vilka exempel har du på utstickare i historien?

Jag själv inspireras väldigt mycket av Eglantyne Jebb, som tog initiativet till det som idag är FN:s barnkonvention d.v.s. satte igång ett helt nytt sätt att tänka kring att samhället har ett ansvar att ge dem som har det svårast nya förutsättningar.

En annan person är Stephan Hessel som var en av de som författade de mänskliga rättigheterna. Gandhis sätt att inspirera oss till att själva vara förändringen vi önskar se tycker jag aldrig blir uttjatat.

Vad hoppas du lära dig av årets vinnare av Utstickarpriset?

Jag tycker alltid det är spännande att höra om folks lärdomar och vilka misstag de var tvungna att göra på vägen för att vara där de är idag. Konstigt nog gillar vi nästan aldrig nödvändiga misstag alls – trots att det ofta är dem som gjorde att vi vågade tänka större och nytt.