Polarbröd signerar internationell deklaration om Arktis framtid

Polarbröd signerar internationell deklaration om Arktis framtid

Arktis förändras inför våra ögon. Smältande isar och stigande temperaturer påverkar direkt de miljoner människor som lever i regionen och berör miljarder andra människors liv.

Polarbröd ansluter sig till den växande skara av personer och organisationer som kräver att Arktis skyddas. Arktisdeklarationen uppmanar till en kraftig minskning av växthusgasutsläppen och syftar till att skapa ett internationellt skyddsområde i Norra ishavet med ett förbud mot oljeborrning i de områden där det saknas tillfredsställande kapacitet för sanering av ett oljeutsläpp, ett förbud mot fiske i tidigare istäckta vatten samt en rad andra åtgärder som syftar till att skydda den känsliga arktiska miljön.

Deklarationen är ett internationellt upprop, som administreras av Greenpeace, och har undertecknats av ärkebiskopen Desmond Tutu, musikern Sir Paul McCartney, författaren Margaret Atwood och entreprenören Richard Branson. I Sverige har bland andra tidigare statsminister Ingvar Carlsson, fotografen Mattias Klum och forne toppdiplomaten Rolf Ekéus skrivit under Arktisdeklarationen, som kräver att Arktis skyddas från oljeexploatering och industriellt överfiske.

- Vi vet att vår civilisation inte kan utvinna alla fossilreserver vi redan har hittat, för då rubbas klimatet så mycket att våra livsförutsättningar hotas. Därför är det destruktivt att i jakt på ännu mer börja exploatera känsliga och oersättliga polarområden. På Polarbröd vill vi att resurserna i stället satsas på en omställning till en uthållig försörjning, och vi arbetar själva med den omställningen i våra flöden, säger Anna Borgeryd.

Läs hela deklarationen här.