Polarbrödsgruppen investerar i unik kretsloppsodling

Polarbrödsgruppen investerar i unik kretsloppsodling

Polarbrödsgruppen investerar i Peckas Naturodlingar, ett företag som utvecklat ett unikt system för kretsloppsodling av tomater och regnbågslax. Investeringen är en del av Polarbrödsgruppens satsning på hållbara investeringar.

- Peckas Naturodlingar är ett hållbart, innovativt och spännande företag med stor potential. För oss rör det sig om en mindre investering men det stämmer med vår ansats att jobba med uthållig försörjning, säger Anders Öquist, affärsutvecklare Polarbrödsgruppen.

Polarbrödsgruppens syfte är att skapa möjligheter att leva gott och sunt nu och i generationer. Koncernen arbetar för uthållig försörjning och verksamheten består av dels Polarbröd, dels Polarrenen, som verkar inom förnybar energi, leasing och fastighetsbranschen. Koncernen bedriver också affärsutveckling och investerar i hållbara lösningar med tillväxtpotential, som Härnösandsbaserade Peckas Naturodlingar.

Peckas Naturodlingar har utvecklat ett unikt system för att odla tomater och regnbågslax i ett slutet kretslopp. Fiskarna ger näring till tomaterna som i sin tur renar vattnet som leds tillbaka till fiskarna. På så sätt produceras hållbar och giftfri mat utan utsläpp eller onaturliga tillsatser.

Under året har Peckas Naturodlingar byggt sin första storskaliga kretsloppsodling utanför Härnösand och de första tomaterna har precis börjat växa. Intressent för det unika konceptet har varit så stort att Peckas Naturodlingar nu planerar att bredda sin verksamhet. Planen är att erbjuda andra bolag att köpa en färdig lösning eller tjänster för att komma igång med kretsloppsodling enligt den metod som Peckas Naturodlingar utvecklat.

- Vi har 20 års erfarenhet av kretsloppsodling som har lett fram till en så pass bra lösning att vi ser stora möjligheter att utvidga konceptet till ännu större skala. Nu ser vi stor potential att utveckla vår verksamhet och göra det möjligt för fler att ta del av vår erfarenhet, säger Hugo Wikström, vd Peckas Naturodlingar.

Polarbrödsgruppen investering i Peckas Naturodlingar är en del av en nyemission som syftar till att stärka företagets finansiella ställning och möjliggöra de nya affärsmöjligheterna.