​Polarbröd nu helt självförsörjande på förnybar el

​Polarbröd nu helt självförsörjande på förnybar el

I höstas tilldelades Polarbröd Stora Förnybarhetspriset av Svensk Vindenergi för sin konsekventa strävan efter hållbara lösningar som nu även inkluderar egna investeringar i förnybar el. Under 2014 har Polarbröd visat vägen för ett hållbart företagande genom att investera och låta bygga fyra egna vindkraftverk som ska försörja bagerierna med förnybar el. Lördagen den 24 januari togs det fjärde och sista verket i drift.

- Nu när också det fjärde verket är i full gång för oss, passerar vi en milstolpe: Nu tillför vi nätet lika mycket förnybar el som Polarbagerierna använder, säger Roger Borgeryd, VD i koncernens dotterbolag Polarkraft AB.

Polarbröd är ett norrländskt familjeföretag i femte generationen. För att kunna fortsätta baka bröd i generationer framöver vill Polarbröd erbjuda största möjliga brödnjutning med minsta möjliga resursanvändning. Polarbröd har en lång tradition av satsningar på resurseffektiva och smarta lösningar. Med ett eget ägande av vindkraftsproduktion säkerställs stabila elkostnader, samtidigt som det ger ett betydelsefullt bidrag till uppsatta klimat- och hållbarhetsmål .

- Vi har bakat norrländska kakbröd i vår familj sedan 1879. Vi har på senare tid insett att civilisationen står inför stora försörjningsutmaningar. För att kunna erbjuda bröd i minst fem generationer till arbetar vi därför med en omställning av våra flöden, säger Anna Borgeryd, Styrelseordförande och en av Polarbröds huvudägare.

- Vi vill vara med och säkra en uthållig försörjning av samhället, och vår målsättning är att vara helt hållbara 2022. Det känns roligt och meningsfullt att nu 2015 nå i mål vad gäller elen som driver våra bagerier och frysar. Nu jobbar Polarbröd vidare med de tuffare utmaningarna, där vi också behöver samarbeta med andra aktörer för att nå fram till hållbara lösningar: jordbruksledet, de fossilfria transporterna och emballaget, konstaterar Anna Borgeryd.

För ytterligare kontakt: Anna Borgeryd, styrelseordförande: anna.borgeryd@polarbrod.se telefon 010 450 60 02

Fakta om Polarbröds vindkraftverk:

Bösjövarden i Mora kommun:

Tre Nordexverk om 2,5MW vardera i en park om totalt 9 vindkraftverk.

Mässingberget i Orsa kommun:

Ett Vestasverk på 2MW i en park mer totalt 11 verk.

Total förväntad årsproduktion för samtliga fyra verk uppgår till ca 32,5GWh

(Polarbröds elanvändning låg 2013 på ca 32GWh)

Vindkraft i Sverige

Under 2013 producerade vindkraften 9,9 TWh (7,2 TWh 2012) och hade en installerad effekt på ca 4 500 MW. Det utgör ca 7 procent av elanvändningen i Sverige. Sverige kom på en fjärde plats i Europa sett till antalet vindkraftsinstallationer.

Elproduktionen från vindkraft i Sverige kommer till utgången av 2016 ligga på över 16 TWh, enligt en prognos från Svensk Vindenergi. Förhållandena för vindkraftsutbyggnaden i Sverige bedöms vara goda i jämförelse med de flesta länderna i EU. De främsta anledningarna till detta är goda vindförhållanden och bra infrastruktur i form av väg, elnät och de norrländska älvarnas balanskraft.

Se filmen om bygget av Polarröds vindkraftverk

Polarbröd investerar i egna vindkraftverk. De nyproducerade vindkraftverken uppfördes och sattes i drift 2014-2015. I slutet av september påbörjades resningen av vindkraftverken på Bösjövarden i Dalarna. Monteringen av de 100 meter höga tornen och de mäktiga vingarna är tidskrävande, spektakulär och kräver stor precision. Ett filmteam var på plats och bevakade händelsen, så häng med: