​WWF och Polarbröd sjösätter initiativ för hållbar livsmedelskedja

I samband med matkonferensen EAT Forum i Stockholm, som samlar globala experter på hållbar mat, lanserar WWF i samarbete med Polarbröd och flera andra livsmedelsaktörer initiativet Hållbar Livsmedelskedja.

– Målet är att driva på och öka omställningen till en hållbar produktion och konsumtion av livsmedel. Vi är stolta över att få koordinera arbetet. Genom samarbete och dialog i kombination med tydliga åtgärder kan alla aktörer som deltar bidra till en livsmedelskedja inom planetens gränser, säger Håkan Wirtén, generalsekreterare på Världsnaturfonden WWF.

Bakom initiativet Hållbar Livsmedelskedja står Polarbröd, Arla Sverige, Axfood, Coop, HKScan, ICA, Lantmännen, Löfbergs, Orkla Foods Sverige samt Tetra Pak. Målet med initiativet är att bidra till att nå en hållbar livsmedelsproduktion och konsumtion till år 2030, med fokus på den svenska livsmedelskedjan.

Maten står för ungefär en fjärdedel av människans klimatpåverkan och orsakar miljöproblem som minskad biologisk mångfald, övergödning och utarmning av naturresurser. Medan cirka 870 miljoner människor lider av hunger är omkring 1,4 miljarder överviktiga. Välfärdssjukdomar kopplade till mat blir allt vanligare. Redan idag överskrider människans konsumtion jordens begränsade naturresurser.

– Polarbröd har satt målet helt hållbara flöden till 2022. Den förnybara elen kunde vi lösa själva och i samverkan med leverantörer och kunder kan vi komma långt också vad gäller hållbara råvaror, fossilfria transporter och emballage. Men framförallt råvarumålet kräver att också samhället förändras. Då behövs politiska beslut. Jag är mycket glad för detta initiativ och hoppas att samarbetet inom Hållbar Livsmedelskedja ska ge konkreta resultat som hjälper oss säkra en uthållig matförsörjning, säger Anna Borgeryd, styrelseordförande för Polarbröd.

För mer info: kontakta Anna Borgeryd anna.borgeryd@polarbrod.se eller 010 450 60 02