Polarbröd säljer kläder i Asien och Australien

Polarbröds välkända logotyp, den stolta renen med midnattsolen som bakgrund dyker upp som trendigt varumärke på kläder i Asien och Australien.
Men det är inte Polarbröd som ligger bakom kläddesignen.

Under hösten har Polarbröd uppmärksammats på att deras logotyp används på kläder i Asien och Australien. Andreas Rutström, en svensk student i Sydkorea, hittade en tröja med Polarbröds logotyp och texten: “What’s hope? A smiling rainbow” i Dongdaemun-gallerian för Fashion och Designkläder i Seoul.

Polarbröds logotyp har också upptäckts på sportkläder av märket Zanerobe Outdoor Pursuits i Australien och på klädförsäljning på nätet i såväl Japan som Sydkorea.

- Vi är stolta över vårt varumärke, och tycker det är roligt att det uppskattas av designers och klädköpare på andra sidan jordklotet. Samtidigt måste vi reagera vid så uppenbar stöld av varumärket, säger Anna Borgeryd, varumärkeschef Polarbröd.

- Som ett första steg kommer ett varningsbrev att skickas ut till de berörda företagen. Där presenterar vi Polarbröd som upphovsrättsinnehavare av logotypen och påtalar upphovsrättssintrång samt framför krav på att användningen omedelbart ska upphöra, säger Sara Sparring, på advokatfirman Bird & Bird.

Svenskar på resande fot har reagerat på den kända logotypen från hemlandet och uppmärksammat Polarbröd.

- Vi tackar alla svenskar ute i förskingringen som tagit sig tid att informera oss om detta, utan dem hade vi aldrig fått kännedom om vad som pågår, säger Polarbröds kommunikatör/informatör Helena Rönnmark.

www.zanerobe.com.au/ws/m3102out.shtml
www.yesstyle.com/en/Product.aspx?pid=1005036474§ion=men&

För ytterligare information kontakta:
Helena Rönnmark på telefon 010-450 60 04
eller e-post helena.ronnmark@polarbrod.se

Polarbröd AB är ett familjeägt företag med djupa rötter i Norrland. Företaget har cirka 400 anställda och omsatte 623 mkr år 2006.
Huvudkontoret finns i Älvsbyn och företaget har tre bagerier i Älvsbyn, Bredbyn och Omne. Läs mer om oss på www.polarbrod.se