Polarbröd vinner Umeå kommuns jämställdhetspris

Polarbröd vinner Umeå kommuns jämställdhetspris

,

Jämställdhetspriset från Umeå kommun delas ut till Polarbröd för att de på ett medvetet sätt arbetar aktivt med jämställdhetsfrågor och där jämställdhet ses som en självklar förutsättning för att lyckas. Prisutdelningen skedde på stadshuset i Umeå där Polarbröds vd Karin Bodin tog emot priset.

Umeå kommuns jämställdhetsutskott delar ut jämställdhetspriset för att lyfta fram företag i kommunen som driver ett förändringsarbete med ambitionen att gå från ojämnställdhet till jämställdhet. Flera företag var nominerade och årets pris gick till Polarbröd. Utöver äran får Polarbröd även kompetensutveckling i jämställdhetsfrågor för sina anställda.

­– Vi är jätteglada och stolta över att Umeå kommun uppmärksammat vårt jämställdhetsarbete. Vi kommer att använda prispengarna till att inspirera män att ta ett större ansvar för familjen. Jämställdhet är inte en kvinnofråga utan en samhällsfråga, säger Karin Bodin, vd på Polarbröd.

– Polarbröd visar med stor övertygelse att de ser jämställdheten som en framtidssatsning. De är bland annat förebilder för hur ett företag kan välja att se på föräldraskap som en tillgång och inte ett hinder för utveckling i arbetslivet och möjlighet till chefsjobb. Vi delar ut priset för att uppmärksamma företag som aktivt och medvetet arbetar med jämställdhetsfrågor. Polarbröd har en jämställd ledning och har genom ett ledningsstyrt och inkluderande jämställdhetsarbete nått långt, de är väl värda Umeå kommuns jämställdhetspris, säger Tamara Spiric (V), kommunalråd och ordförande jämställdhetsutskottet.

Motiveringen till priset lyder:

Ett företag där jämställdhet ses som en självklar förutsättning för att lyckas. Som genom ett ledningsstyrt, långsiktigt och medvetet jämställdhetsarbete, där varje chef och medarbetare inkluderas, ständigt strävar efter att kvinnor och män ska ha samma förutsättningar att utvecklas inom alla delar av företaget. Med ett jämställdhetsarbete som resulterat i en jämn könsfördelning på arbetsplatsen och i ledningsgruppen, en kvinna som VD, och fler kvinnor än män i bolagsstyrelsen är det ett normbrytande företag som utmanar mansdominansen i det privata näringslivet. Umeå kommuns jämställdhetspris 2013 går till Polarbröd AB.

På bild är: Tamara Spiric (V), kommunalråd och ordförande jämställdhetsutskottet, Karin Bodin, vd Polarbröd och Anders E Johansson, marknadsdirektör Polarbröd.

För mer information, vänligen kontakta:

Carina Zolland, informationschef Polarbröd
Carina.zolland@polarbrod.se

Jennie Brandén, vik. jämställdhetsstrateg Umeå kommun
jennie.branden@umea.se

Polarbröd är ett familjeföretag med hundraåriga traditioner i norrländsk brödkultur. Under de 41 år företaget funnits har det vuxit från ett litet familjebageri till Sveriges tredje största producent av matbröd, med cirka 420 anställda. 2012 omsatte företaget 809 miljoner kronor och bakade drygt 39 000 ton bröd på de tre Polarbagerierna i Älvsbyn, Bredbyn och Omne.

Utstickarpriset 2013

Familjeföretaget Polarbröd som drivs av femte generationen bagarbarn har funnits i mer än 133 år
och vill verka i många generationer framöver. Under åren har Polarbröd hyllats för innovativa lösningar. En är Renklämman, världens första djupfrysta smörgås. En annan är Polarmetoden, sättet att hålla brödet färskt genom frysning. När Utstickarpriset instiftades under 2012 var det naturligt att premiera innovation och hållbarhet. När priset i år delades ut för andra gången belönades Ellen MacArthur för att hon har demonstrerat bra ledarskap för hela världen. Att just bra ledarskap är en viktig ingrediens i ett företag är en självklarhet. För att skapa bestående förändring och för att vinna årets Utstickarpris måste det goda ledarskapet ha inverkan på hela världen.